Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Jankovský: Kompromis byl nutný

Česko

Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský je se zněním novely o veřejných zakázkách spokojen, i když musel ze svých návrhů slevit. „Myslím, že jsem prosadil spoustu věcí. Kompromis je při tvorbě takto složitého předpisu nutnou samozřejmostí,“ řekl.

* LN Významné veřejné zakázky zadávané státem se budou od určité výše povinně předkládat ke schválení ústředním orgánům, respektive zastupitelstvům. Co si od toho slibujete?

Je to otázka transparentnosti, další kontrolní prvek, aby zadávací dokumentace byla v pořádku. Už dnes chodí na vládu zadávací řízení, která jsou z nějakého důvodu bez uveřejnění, a nadlimitní zakázky. Jakým způsobem si vláda vyhradí právo kontroly, to je ještě otázka diskuse.

* LN Kdo se k tomu bude ve vládě vyjadřovat? Úředníci, ministři?

Proces schválení do vlády znamená, že se k tomu budou vyjadřovat jednotlivé resorty. Pokud tím nebude pověřen jeden ústřední orgán, například ministerstvo financí. To by udělalo posouzení zadávací dokumentace ze svého pohledu a vrátilo by to zpátky.

* LN V novele se dále snižuje limit zakázek malého rozsahu ze dvou milionů korun na milion. Myslíte, že to zabrání účelovému rozsekávání zakázek na dílčí tendry?

Dřív byl mechanismus takový, že opravdu velké zakázky se tímto způsobem daly rozsekat. Myslím, že teď už bude komplikované rozdrobit třeba patnáctimilionovou zakázku na několik malinkých.

* LN V případě stavebních prací jste původně prosazoval snížení ze šesti milionů na tři. Proč je to nakonec také až na milion?

Návrh na snížení finančních limitů byl vznesen na posledním jednání pracovní skupiny pro novelizaci zákona. Po diskusi převládl většinový názor navrhnout limit nastavený jednotně na úroveň jeden milion.

* LN Proč jste ze zákona vypustil soutěžní dialog?

Důvodem je fakt, že se v praxi neosvědčil. Tento druh řízení je používán pouze výjimečně, a ještě ke všemu špatně. Všechny soutěžní dialogy, které úřad pro hospodářskou soutěž zkoumal, nakonec musel i zrušit.

* LN Z jakého důvodu jste zrušil omezení počtu zájemců u takzvaných užších řízení? Původně jste navrhoval omezení na deset uchazečů a neomezený počet kritizoval.

Návrh je opět výsledkem debaty v rámci pracovní skupiny pro novelizaci. Hlavním argumentem bylo, že ze statistik vyplývá, že se průměrně do tendru hlásí malé počty dodavatelů, takže není pravděpodobný scénář, že by tato povinnost způsobila v praxi nějaký problém.

* LN Neomezený počet uchazečů může také znamenat, že se do tendru přihlásí třeba jen dva subjekty a bude to podle zákona v pořádku. Jak bude toto ošetřeno?

Znamená to, že zadavatel bude muset vyzvat všechny, kteří splnili kvalifikaci. Kolik se přihlásí uchazečů, toto pravidlo nepostihuje. Nastíněný problém ale bude účinně vyřešen velmi tvrdou povinností zrušit zadávací řízení, pokud zadavateli do fáze hodnocení nabídek zbydou méně než tři nabídky.

* LN Ekonom Pavel Kohout kritizoval, že novela neobsahuje principy hospodárnosti, účelovosti a efektivity.

Ekonomické zdůvodnění bude už v zadávací dokumentaci, tedy měsíc dopředu před samotným vypsáním tendru. My jsme jej nedali do procesu výběrového řízení hlavně z toho důvodu, že by to byl jednoduchý způsob, jak se odvolat proti veřejné zakázce a napadnout ji.

* LN Podle čeho se bude ekonomická efektivnost posuzovat?

Musíme se dohodnout s úřadem pro hospodářskou soutěž, jakým způsobem ji budou posuzovat. Já nejsem názoru, že by úřad byl kvalifikován na to, aby posuzoval účelnost a hospodárnost každé jednotlivé investice.

Autor: