Podle něj by mělo zůstat v Krumlově do doby, než Praha splní svůj závazek z doby, kdy jí autor dílo daroval – vybudovat pro ně důstojný prostor. „Výstava by jistě měla ohromný úspěch, který by přitáhl velké finanční prostředky. Ale stal by se z toho cirkus. Proč pak nepokračovat také do Francie, Itálie, Ameriky?“ řekl LN.
Zní obavy: nemůže půjčka ještě víc podráždit rodinu?
Pražští radní mají rozhodnout, zda cyklus půjčí do tokijského Národního uměleckého centra. To plánuje na rok 2012 tříměsíční výstavu, k době výpůjčky je však třeba připočítat přepravu, restaurování pláten a čas pro jejich přizpůsobení odlišnému klimatu, než ve kterém je v Krumlově od roku 1963.
Rizika připouští i pražští politici, proto bude jednání složité. Radní pro kulturu Ondřej Pecha se novinářům přiznal, že není ještě rozhodnutý. A další zástupci hlavního města podle informací LN také váhají – kvůli rizikům spojeným s převozem děl a jejich bezpečností, tomu, že by díla měla spíše turisty lákat do Prahy, ale údajně i kvůli možnému sporu s rodinou. Ta totiž Prahu opakovaně kritizuje, že nesplnila podmínky daru – a pokud by radní začali plátna půjčovat, vystavují město riziku právní pře.
Navíc se každý podobný krok dotýká obyvatel Moravského Krumlova, kteří epopej zachránili ve chvíli, kdy o ni v Praze neměli zájem. „Dělají vše, aby ji odvezli co nejdřív, vědí, že morálně je právo na naší straně,“ zaznívá neoficiálně z Krumlova. Veřejně jednání nekomentují – Praha totiž každoročně prodlužuje zapůjčení epopeje pro tamní zámek, kam dílo ročně láká desítky tisíc lidí. A každé další prodloužení je složitější a složitější.
Mucha mluví o tajemném dokumentu, víc ale neprozradil Japonská nabídka je však také lákavá: za zápůjčku slibuje uhradit restaurování obrazů, výrobu transportních boxů a další kroky. John Mucha však půjčení díla přirovnává k vyvezení korunovačních klenotů. Podle něj připadá při transportu z Krumlova do Prahy v úvahu jediné: výstava v Paříži, kde jeho dědeček působil. V Praze ale stále nepadlo ani rozhodnutí o tom, kam epopej umístit. Ve hře byla nejnověji místa na Těšnově, Letné, Vítkově nebo u Staroměstského náměstí. Rodina by preferovala Letnou, radní hovoří častěji o Vítkově.
John Mucha dříve naznačil, že mají dokument, který by při právní při měl sehrát významnou roli. Obsah odmítl upřesnit; list by teoreticky mohl zpochybnit platnost daru, pokud Praha nesplní závazek.
Slovanskou epopej, jíž vzdal Mucha hold slovanským národům, vytvořil v letech 1910 až 1928.