Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Japonské aerolinky chrání soud

Česko

Největší letecká společnost v Asii nedokáže splácet dluhy. Čeká ji restrukturalizace pod soudním dohledem

PRAHA Několikaměsíční agónie zadlužených japonských aerolinek JAL včera skončila. Největší letecká společnost v Asii se uchýlila pod soudní ochranu před věřiteli.

JAL, jejíž dluhy se vyšplhaly na 2,3 bilionu jenů (zhruba 455 miliard korun), nyní projde masivní restrukturalizací, která počítá s propouštěním, rušením některých linek i prodejem letadel. Podle předem připraveného plánu by JAL mělo opustit 15 700 zaměstnanců, tedy zhruba třetina veškerých pracovníků společnosti. Zrušit se má 14 mezinárodních a 17 domácích linek. Japonský státní fond pro ozdravování podniků ETIC včera oznámil, že poskytne JAL podporu v celkové hodnotě téměř bilionu jenů (asi 200 miliard Kč).

Konkurzní režim v Japonsku se podobá bankrotové ochraně před věřiteli používané například ve Spojených státech. Řízeným bankrotem si v nedávných letech v důsledku krize letecké přepravy po teroristických útocích na USA v září 2001 prošly největší americké letecké společnosti jako Delta Air Lines nebo United Airlines. Po vyhlášení soudní ochrany před věřiteli firma dál pokračuje v činnosti, nemusí plnit závazky, ale na její hospodaření dohlíží soud, který rovněž schvaluje významné kroky.

„Ochrana JAL před věřiteli bude trvat minimálně tři roky, uvedl Hideyuki Kobayashi z tokijské právní firmy Blakemore &Mitsuki. Kobayashi připustil, že problémy mohou způsobovat mezinárodní věřitelé. „Není zřejmé, zdali ochrana před věřiteli bude mezinárodní a bude platná i mimo Japonsko,“ upozornil Kobayashi.

Společnost v hodnotě jednoho letadla láká investory JAL je zatím největšími aerolinkami, kterým láme vaz globální ekonomická krize a s ní související pokles počtu cestujících. Mezinárodní asociace leteckých přepravců IATA odhaduje, že hospodářská krize připravila v roce 2008 aerolinky po celém světě o 16,8 miliardy dolarů a v loňském roce o 11 miliard dolarů.

Přes mírné oživení leteckého trhu se krize JAL v loňském roce prohloubila. Za tři čtvrtletí firma ztratila 1,4 miliardy dolarů. Obsazenost letadel společnosti klesla o 13,8 procenta na 69 procent. V roce 2009 JAL přepravily 7,3 milionu cestujících, což v meziročním srovnání představuje pokles o 8,8 procenta. Firmu kromě poklesu trhu trápily i rostoucí náklady na penzijní pojištění zaměstnanců. Ti sice nakonec souhlasili s 30procentní redukcí benefitů. Hodnota akcií společnosti však přesto v posledních dnech nezadržitelně klesala. Aktuální tržní hodnota JAL je nyní zhruba pouze 150 milionů dolarů. To je méně než pořizovací cena jednoho nového Boeingu 747. JAL přitom v současnosti vlastní 116 letounů, převážně typu Boeing, a dalších 113 si jich pronajímá. I přes současné problémy zůstává JAL strategickou společností na leteckém trhu. Jako klíčového partnera vnímají japonskou společnost americké aerolinky American Airlines z aliance Oneworld i Delta Airlines, která je členem aliance Sky Team (v té jsou i České aerolinie). Sky Team se otevřeně snaží JAL přetáhnout z konkurenční Oneworld a nabízí mu jako finanční pomoc jednu miliardu dolarů. Pouze Star Alliance nechává JAL klidnou – ve svém středu již má japonské aerolinky ANA a čínské Air China.

***

Pozitiva Proč JAL lákají investory? * jde o největší asijské aerolinky * létají na 217 letišť ve 35 zemích po celém světě * provozují celkem 279 letadel, převážně typu Boeing

Autor: