Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Je krize. Co s vábením turistů?

Česko

BRNO/PRAHA Většina z krajů kvůli ekonomické krizi radikálně omezila svou propagaci v zahraničí. V součtu ušetří až desítky milionů korun. Odborníci ale varují: Může to mít nečekaný dopad na investice a cestovní ruch.

V podstatě jen Praha volí opačné řešení: maximálně výdaje zvýšit a být v krizi viděna co nejvíce. „Krize zúžila turistický trh a vyostřila konkurenci na něm. Všechny země i všechna turisticky zajímavá města proto investují do podpory návštěvnické turistiky, je to dnes v podstatě existenční nutnost,“ zdůvodnil postup mluvčí magistrátu hlavního města Jiří Wolf. „Výrazně například posílíme prezentace v Německu, je to pro nás klíčová destinace,“ dodal. Cestovní ruch podle něj tvoří čtvrtinu hrubého domácího produktu v metropoli a turistika zajišťuje v Praze okolo sta tisíc pracovních míst.

Regiony jsou na tom hůř: na rozsáhlou propagaci nemají. Pokud se někde na veletrzích představují, pak hlavně díky příspěvkům z programů Evropské unie. Významné omezení hlásí z tradičního turistického centra, Karlových Varů, ale také třeba z Plzně.

Nouze však paradoxně ještě zintenzivnila spolupráci na Moravě. Vystupování pod společným záhlavím Morava umožňuje krajům z východu republiky nabídnout více cílů a ušetřit zároveň. „Moravské kraje si to vyzkoušely v Petrohradě a spolupráce pokračuje,“ podotkla ředitelka Centrály cestovního ruchu jižní Moravy Zuzana Vojtová. Podle ní téměř automaticky funguje, že zástupci jižní a východní Moravy propagují i sousední region. Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur se domnívá, že samotný pokles prezentací na veletrzích krajům neublíží. Ale současně varuje. „Mezinárodní průzkum říká, že podle veletrhů se rozhoduje tři až pět procent turistů. Je ale jasně potřeba říci, že nelze jen škrtat. Když kraje ušetří, měly by peníze dát do zviditelnění svých gastronomických specialit, osobností a atrakcí,“ uvádí.

Změny plánují například v Libereckém kraji. Náměstkyně hejtmana Lidie Vajnerová tvrdí, že pro příští rok mají jisté jen čtyři veletrhy – dva v tuzemsku a po jednom v Polsku a v Německu. Vymění je za malé výstavy v příhraničí. Propagaci v cizině zvýšily jižní Čechy, které se letos představily například v Tokiu, Pekingu či v Dubaji. Ale opět díky dotaci z evropských fondů.

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...