PRAHA Několik mimořádných událostí nabízí právě zveřejněný program příštího, šestašedesátého ročníku Pražského jara. Zahájení festivalu svěřila umělecká rada mladému, zcela začínajícímu orchestru složenému ze studentů a čerstvých absolventů Pražské konzervatoře (neboť jedno z nejstarších hudebních učilišť v Evropě bude slavit 200 let trvání). Mahlerova Osmá symfonie, kterou Pražské jaro vyvrcholí, se v podání spojených českoněmeckých orchestrů, sborů a v Praze neobvyklé sestavy pěveckých hvězd „nastěhuje“ do O2 Areny, což je pro klasické koncerty místo přinejmenším nezvyklé. Pořadatelé ujišťují, že s německými experty pečlivě prozkoumali akustiku v hale a že byli uklidněni: správným postavením hráčů, sborů i diváctva a s podpůrnou amplifikací bude kýženého cíle, tedy ohromujícího účinku slavného díla jubilujícího skladatele, dosaženo.
Z mnoha dalších dramaturgických činů příštího Pražského jara velkou pozornost nepochybně vyvolá uvedení Pekelné komedie – „hudebního moritátu“ na text a v režii Michaela Sturmingera s Johnem Malkovichem coby vypravěčem. Dílo s hudbou Vivaldiho, Haydna, Mozarta i Beethovena, jež se s nebývalým zájmem uvádí v různých sálech Evropy, zpracovává příběh krutého vraha, v jehož dopadení „měli prsty“ i čeští kriminalisté. Johann „Jack“ Unterweger (1950–1994), původem z Rakouska, se smutně proslavil mnohačetnými vraždami dívek a žen lehčích mravů. Kapitán Miloslav Jedlička, bývalý policejní rada, který se s případem mohl osobně seznámit, včera novinářům podrobně popsal příběh zjevně inteligentního a zcela bezskrupulózního bestiálního zločince. Surově mučil a vraždil na dvou kontinentech, ve vězení napsal bestseller, nikdy se nepřiznal, naopak, dokázal si získat sympatie veřejnosti, tvrdošíjné zastánce (možná spíše zastánkyně), kteří peticemi a podporou žádali jeho návrat na svobodu. Uprchl a „dopřál“ si další vraždy, jednu v Praze, tři v Los Angeles a Miami. Dvakrát byl odsouzen k doživotnímu žaláři, nakonec se oběsil na šňůře holicího strojku.
Jeho příběh nemá být glorifikací zločince, spíše kritikou manipulativních médií a snadno ovladatelných mas, jimž krutost a evidentní bestialita zločince nevadí.
Hudební dílo na Pražském jaru provede 2. června Orchestr vídeňské akademie s dirigentem Martinem Haselböckem, sólisty budou Bernarda Bobroová a Aleksandra Zamojska.
Tím výčet atraktivních bodů festivalu nekončí. Velký zájem jistě bude o koncert Berlínských filharmoniků, kteří zahrají Mahlerovu Symfonii č. 6 (4. června), nebo o Sanfranciskou filharmonii s Mahlerovou „druhou“ symfonií nebo Beethovenovou „pátou“ či Newyorskou filharmonii s Bartókem a Beethovenem...
Pražské jaro má ovšem řadu dalších posluchačských bonbónků v sólistech, dirigentech i nových projektech. Jedním z nich bude například koncert na téma Pocta atonalitě a abstrakci, spojený s výstavou v Museu Kampa, a mnohé další.
Vstupenky se začínají prodávat v pondělí 13. prosince.
***
Příběh Jacka Unterwegera nemá být glorifikací zločince, spíše kritikou manipulativních médií a snadno ovladatelných mas