PRAHA Krátké, korektní, ale velmi tvrdé. Tak lze charakterizovat včerejší jednání na ministerstvu obrany mezi vyjednávacími týmy českého státu a rakouskou zbrojovkou Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge (SSF). Ta měla armádě dodat 199 obrněných transportérů za téměř 21 miliard korun.
„Dodavatel přišel do jednání s jednoznačným požadavkem, abychom stáhli naše prosincové odstoupení od smlouvy,“ řekla ministryně obrany Vlasta Parkanová.
„Dále chtěli, abychom zaplatili a převzali sedmnáct již vyrobených transportérů,“ dodala ministryně.
Podle hlavního českého vyjednavače a náměstka ministryně Martina Bartáka česká strana navrhla, aby již vyrobené stroje posoudila nezávislá zkušební laboratoř, na níž by se obě strany shodly. „Vyžádali si dokonce přestávku na poradu a rozmyšlenou. Pak náš návrh odmítli a znovu zopakovali požadavek na stažení výpovědi. To jsme odmítli my a dodavatel pak požádal o ukončení schůzky,“ řekl Barták s tím, že další schůzka není naplánována. Co bude dál, není jisté. Barták pouze připustil, že jsou otevřené všechny varianty vývoje, tedy i další jednání se Steyerem. „Ozval se i jeden z původně neúspěšných uchazečů o zakázku, finská zbrojovka Patria. Jasno o dalším vývoji bude pravděpodobně na začátku února. „Do konce ledna připravíme několik variant dalšího postupu a ty předáme vládě, která rozhodne co a jak dál,“ dodal Barták. „Česká republika potřebuje transportéry. Potřebuje jich možná menší počet a jinou skladbu,“ řekl k problému premiér Mirek Topolánek. Další jednání s možnými dodavateli podle něj mohou pokračovat. Pokud by zkrachovala, je prý „možné proces ukončit“.
Na obrněné transportéry netrpělivě čeká armáda. Ta je potřebuje pro plnění svých úkolů v zahraničních misích, především v Iráku a Afghánistánu, kde by měl v březnu začít fungovat provinční rekonstrukční tým v provincii Logar.
Největší armádní kontrakt za 20,8 miliardy korun na nákup transportérů podepsal bývalý ministr obrany Karel Kühnl v červnu 2006 po volbách, při nichž se jeho strana nedostala do parlamentu.