Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Jedno pivo za volantem nevadí

Česko

Experti ministerstva zdravotnictví: Do 0,24 promile nelze prokázat vliv na jízdu * Nulová tolerance trvá, varuje policie

PRAHA Je to skvělá zpráva pro motoristy, kteří si odmítají odepřít jedno pivo k obědu, ačkoliv se chvíli poté mají vydat na cestu. Špatná pro policisty, kteří mají alkohol za volantem hlídat. Jsou teď bezradní.

Závazné stanovisko expertů ministerstva zdravotnictví podle zjištění LN potvrzuje, že do hranice 0,24 promile alkoholu není možné prokázat ovlivnění řidičova chování za volantem. Hranice odpovídá vypití zhruba jednoho velkého desetistupňového piva.

„Závěr je takový, že do zmíněného limitu není možné prokázat ovlivnění řidiče,“ cituje z posudku, který stvrdila exministryně zdravotnictví Dana Jurásková, ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Josef Pokorný.

Dopravní policii přidělává verdikt zdravotníků vrásky. „Tušil jsem, že to tak dopadne,“ přiznává šéf české dopravky Leoš Tržil.

Není to průlom nulové tolerance Jedním dechem však varuje před zavádějící interpretací posudku, který leží na dopravě teprve necelý týden. „Pozor, to rozhodně není průlom nulové tolerance,“ říká. Za určitých okolností podle něj může dospělý člověk nadýchat nad zmíněnou hranici i při vypití malého piva.

Jak s ohledem na závěr posudku změní dopravní policie silniční kontroly, nechce Tržil předjímat. „Musíme si sednout se zástupci ministerstev dopravy a vnitra a vymyslet, jak se k tomu postavíme,“ tuší.

Původní záměr úřadů přitom zněl jasně: pokud se prokáže, že alkohol v míře do 0,24 promile neovlivňuje řidiče, bude nařízeno, aby hlídky u krajnic alkohol v krvi motoristů do zmíněné hodnoty ignorovaly. „Bylo jasně řečeno, že v takovém případě vedení dopravní policie skutečně tento pokyn vydá,“ potvrzuje Pokorný. Jenže právě do toho se nyní dopravní policii nechce. Trend ve zbytku Evropy totiž směřuje spíše ke zpřísňování limitů. O zavedení nulové tolerance uvažuje do budoucna stále více zemí, Česko by se tak vydalo úplně opačným směrem. Jasné je tedy zatím pouze to, že policisté budou muset ke stanovisku ministerstva zdravotnictví přihlédnout. „Určitě. Nemůžeme to pominout,“ připouští Tržil.

Za volant s jedním promile Zdrženlivě se k povolení „poobědové desítky“ stavějí i dopravní odborníci. „Statistiky alkoholových nehod ukazují, že situace s alkoholem je u nás drastická. Jakékoli uvolnění povede ke zvýšení počtu tragických nehod. Nic podobného si prostě nemůžeme dovolit. Musíme se držet striktně nuly,“ upozorňuje například expert na dopravní bezpečnost Jaroslav Hořín. Verdikt ministerstva zdravotnictví přišel navíc v nejméně vhodnou dobu. V pondělí totiž policisté zveřejnili kompletní rozbor alkoholových nehod za první letošní pololetí. Výsledky jsou alarmující: skoro 70 procent opilců, kteří se stali účastníky dopravní nehody, nadýchalo nad jedno promile.

Policii to dává jasný signál, že situace s alkoholem na silnicích se vůbec nelepší. A to i přesto, že počet alkoholem zaviněných nehod a jejich následků oproti minulému roku poklesl. „Je to hrozné. Znamená to, že nemůžeme přestat s plošnými kontrolami, které jsme spustili na začátku roku,“ říká Tržil.

Čtěte Téma na straně 2

Jedno pivo za volantem nevadí

Dokončení ze strany 1

Motoristé, kteří usedli za volant s více než jedním promile, se navíc podílejí 72 procenty na počtu všech usmrcených při alkoholových nehodách. „Řidiči neodhadnou, jak na ně alkohol působí. U každého je to jinak,“ popisuje Tržil. Avšak na výsledek rozboru se dá dívat i opačným pohledem: statistiky totiž současně prozrazují, že skupina řidičů do 0,24 promile prakticky nebourá.

PRŮLOMOVÝ VERDIKT?

V Česku je zakázáno, aby řidič požil alkohol během jízdy či v takové době, kdy by jím byl za volantem ještě ovlivněn. Nynější verdikt zdravotnických expertů však říká, že do 0,24 promile nelze prokázat, že alkohol motoristy ovlivňuje.

Autor: