Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Jen 240 tisíc? Za smrt dcery chtějí víc

Česko

Považujeme za svou morální povinnost postarat se o své zákazníky. Jenže České dráhy už se k původnímu prohlášení po vlakovém neštěstí ve Studénce tak docela neznají. Některým pozůstalým nedaly víc, než určuje zákon. A jedna z rodin se už soudí o vyšší odškodné.

PRAHA Ten osudný srpnový den by Balážovi nejradši vymazali z paměti. V pátek dopoledne 8. srpna 2008 jejich dcera nastoupila do vlaku smrti. Několik minut poté rychlík Comenius narazil ve Studénce do zříceného mostu. V troskách zůstalo sedm mrtvých - a jednou z obětí byla i ona.

Ani téměř tři roky po neštěstí se rodiče s tragickou ztrátou dcery nesmířili. A dráhy jim to ani neusnadnily. Dopravce manželskému páru nedal víc, než mu určuje zákon - tedy každému 240 tisíc korun. To rodinu, pro niž byla ztráta dítěte nevyčíslitelnou záležitostí, spíše pobouřilo a obrátila se na právníky.

„Původně jsem požadovala mimosoudní jednání o náhradu škody, což dráhy odmítly. Když si to ani po čase nerozmyslely, podala jsem na ně žalobu,“ říká advokátka Balážových Klára Slámová. Po drahách požaduje odškodné jeden milion korun pro otce a 1 300 000 Kč pro matku zemřelé dcery.

Dráhy se však brání a argumentují tím, že žádné vyšší odškodné, než jim určuje zákon, ani zaplatit nemohly. „Tu nehodu jsme nezavinili. Máme tedy svázané ruce. Nemůžeme zaplatit cokoli, co následně nemůžeme uplatnit na viníkovi nebo co nám neproplatí pojišťovna. My musíme mít rozsudek soudu, který řekne: České dráhy, zaplaťte víc, a už jsme kryti,“ tvrdí mluvčí ČD Radek Joklík. „Ačkoli to vypadá lidsky zle, my to musíme mít podloženo. My nemůžeme vyplácet sumy, na které bychom neměli doklad,“ dodává.

Podle Slámové je takové tvrzení nesmysl. „Je to bez ohledu na zavinění. Oni mají absolutní odpovědnost a musí jít poté po tom viníkovi a od něj ty peníze požadovat. Jejich jednání je amorální od začátku až do konce,“ stěžuje si právnička. Navíc poukazuje na to, že se dopravce snaží manželskou dvojici od soudní pře odradit množstvím obstrukcí. „Právníci Českých drah si k celé té věci vyžadovali množství často úplně zbytečných dokladů. Chtěli například výpisy z rejstříku trestů. To je naprosto irelevantní záležitost, co to s tím má společného,“ podivuje se Slámová.

Spor, který řeší pražský městský soud, je zatím na začátku, proběhlo pouze jedno jednání. Podle ČD je jediný svého druhu. Podle jejich mluvčího jsou totiž Balážovi jedinou pozůstalou rodinou, která je v souvislosti s nehodou ve Studénce žaluje o vyšší odškodné. Kvůli nehodě už dráhy odškodnily 98 lidí, kterým zatím vyplatily 12 milionů korun.

***

Účet za nehodu * Železniční neštěstí ve Studénce se stalo 8. srpna 2008. Rychlík tu ve vysoké rychlosti narazil do mostu, který se těsně před ním zřítil. Při nehodě zemřelo osm lidí a dalších 70 bylo zraněno. * České dráhy slíbily, že se o všechny postižené postarají. Zatím vyplatily 98 lidem přes 12 milionů korun. V některých případech ale lidem nedaly víc, než jim určuje zákon. * Dopravci vznikla při nehodě škoda 78 milionů korun. Část peněz už dráhy dostaly, když se mimosoudně vyrovnaly se společností Eurovia, nástupcem firmy ODS Dopravní stavby Ostrava, která most před jeho zřícením opravovala. Zbytek škody a náklady na odškodnění pasažérů ČD přeúčtují viníkovi nehody. * Ten zatím není znám. Soud začne 20. června v Ostravě. Na lavici obviněných bude desítka zaměstnanců stavebních firem, které most v den neštěstí opravovaly, a nehodu tak pravděpodobně zavinily.

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...