Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Jízda na červenou. 10 tisíc ihned

Česko

Policie chce dopravní přestupky častěji pokutovat sama. Ulevila by úřadům. Kritici se bojí korupce

PRAHA Třicátník Radek z Litvínova patří k řidičům, kteří při jízdě v autě rádi sešlápnou plyn. A bylo tomu tak i loni v březnu, kdy ho policisté na severu Čech přistihli, jak se řítí po silnici o pětadvacet kilometrů rychleji, než je povoleno. „Jel jsem trochu rychleji,“ přiznává Radek.

Za porušení předpisů měl automaticky inkasovat dva trestné body a tisícikorunovou pokutu. Jenže muž odmítl přestupek uznat a případ putoval k projednání do správního řízení. V tom Radek se svým advokátem zvolil zdržovací taktiku: jednou se omluvil pro nemoc, jindy byl jeho právní zástupce zaneprázdněný. Postupnými obstrukcemi nakonec dosáhl svého - ani rok od spáchání přestupku nebylo v jeho věci pravomocně rozhodnuto, čímž si muž zajistil beztrestnost. Podobně spadnou pod stůl ročně desetitisíce případů. Nejhorší situace je ve velkých městech. Například v Praze odloží přestupkový odbor každý třetí případ.

Tristní situaci chce řešit dopravní policie. Navrhuje, aby mohla některé z přestupků, které jsou nyní posílány do správního řízení, postihovat sama blokovou pokutou. „Mnoho řidičů dnes spoléhá na to, že jejich přestupek nebude ve správním řízení projednán. To degraduje zákon a celé sankční prostředí. Chceme to změnit, a proto navrhujeme, abychom mohli více případů řešit sami,“ říká ředitel české dopravní policie Leoš Tržil.

Policisté by chtěli blokovou pokutou vyřídit přestupky, které přímo ohrožují bezpečnost. „Mohlo by to být například opakované projetí červené, nyní automaticky posílané přestupkovým úřadům,“ dává příklad Tržil. Zatímco nyní hrozí za tento přečin maximální pokuta pět tisíc korun a až roční zákaz řízení, policisté by ho nejraději postihli zhruba desetitisícovou pokutou a zákaz řízení by vypustili. „Za takové přestupky řidič dostane pět trestných bodů, takže při jejich opakování se vyboduje a zákaz řízení dostane stejně,“ tvrdí Tržil.

Policejní návrh podporuje ministerstvo dopravy. „Taková změna smysl má. Správním orgánům by to ulevilo. Vyžádá si to změnu přestupkového či silničního zákona,“ říká ředitel odboru provozu silničních vozidel Josef Pokorný.

Policejní nápad se naopak velmi příčí poslanci VV a šéfovi meziresortní dopravní komise Stanislavu Humlovi. Ten by u opakovaných přestupků neslevoval a zákaz řízení ponechal. „Celý systém řešení přestupků pokutami by jen nahrával korupci,“ dodává Huml.

Ani přestupkové úřady policejnímu modelu nevěří. „Většina překročení rychlosti či projetí červené je zaznamenána automatickými kamerami či radary. To je největší nápor pro úřady. Takové případy policie nevyřeší. Její návrh proto moc nechápu,“ namítá Vladimír Findejs, vedoucí oddělení dopravně správních agend města Jihlavy.

***

VÍCE POKUT NA MÍSTĚ, PŘEJE SI POLICIE

Dopravní policie volá po novele přestupkového zákona. Žádá, aby bylo více dopravních přestupků řešeno na místě, a ne ve správních orgánech. Vysokou finanční sankcí přímo na silnici by chtěli policisté trestat například tyto přestupky: Opakované (dvakrát a víc během 12 měsíců) překročení povolené rychlosti v obci o 20 km/h a o 30 km/h mimo ni Opakovaná jízda na červenou Opakované nedáni přednosti Ujetí od nehody či odmítnutí vyplnění formuláře o nehodě Opakované nedání přednosti chodci na přechodu Pro všechny zmíněné přečiny nyní platí ve správním řízení pokuta 2500 až 5000 korun a zákaz řízení na šest měsíců až rok. K tomu navíc odpovídající bodový trest. Policie navrhuje, aby za ně mohla udělovat pokutu až 10 tisíc korun přímo na místě a zákaz řízení by odpadl. Řidič by si ho stejně po čase vysloužil dosažením 12 trestných bodů.

Více přestupků řešených na místě chce policie hlavně kvůli přetíženosti správních orgánů, které v současné době nestíhají přestupky vyřizovat.

Mnoho přečinů se vůbec nestihne projednat a po roce jsou promlčeny.

Autor: