Ostravští politici argumentovali Brnem a dalšími městy, kde na části dálnic nemusejí motoristé platit. A ministerstvo jim nyní tento výrazný argument zamýšlí vzít. „Čekáme teď na vyjádření dalších resortů,“ potvrdil pouze stručně LN mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Záměr může vyvolat další smršť protestů. Od zrušení poplatků si třeba ministr životního prostředí Pavel Drobil sliboval zlepšení ostravského ovzduší. A podporovali ho i další politici. Pokud by se totiž auta v ulicích Ostravy nemusela rozjíždět a měnit často rychlost, ulevilo by to podle nich především těžce zkoušenému městskému ovzduší. Ministerstvo nepotřebuje souhlas poslanců, jen podporu dalších resortů. Nezpoplatněné úseky určuje vyhláška. Do seznamu „vyvolených“ se snažila proniknout i další města, například Olomouc.
Po celé republice existuje několik nezpoplatněných úseků. Například u Brna dosud ministerstvo ve prospěch výjimky argumentovalo tím, že dálnice svým způsobem nahrazuje část městského okruhu, který stát dosud nepostavil. Za „nešikovný nápad“ proto má zrušení výjimky náměstek brněnského primátora Ladislav Macek. „Zpoplatnění by znamenalo to, že objízdné trasy, které by jistě část řidičů začala využívat, by zahustily dopravu ve městě ještě více než dosud,“ doplnil Macek.
Ministerstvo navrhuje výjimky nechat pouze u těch dálnic, které tvoří neucelené několikakilometrové úseky „odnikud nikam“, případně stále nejsou dokončené. Změna se nedotkne ani většiny výpadovek ve velkých městech, které mají charakter rychlostních silnic a jako takové je označují také dopravní značky.