Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Jízdenka má stát 26 korun

Česko

Jízdné v městské hromadné dopravě od ledna výrazně podraží. Nejvíc se zvednou ceny jednotlivých jízdenek.

PRAHA Pražský primátor Pavel Bém a radní Radovan Šteiner se dohodli s ředitelem dopravního podniku Martinem Dvořákem na zvýšení cen jízdného, které začnou platit od 1. ledna příštího roku.

Přestupní jízdenka, která nyní stojí 20 korun, by podle informací serveru iDnes zdražila na 26 korun. Nepřestupní lístek za 14 korun má zdražit o čtyři koruny. Roční předplatný kupon, za který nyní cestující zaplatí 4150 korun, by od Nového roku kupovali za 4731 korun. Měsíční kupon by měl stát 550 korun.

Radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) tyto informace nevyloučil ani nepotvrdil. „Jednáme s dopravním podnikem o kompromisu,“ řekl včera na finančním výboru zastupitelstva Šteiner.

Hledání kompromisu začalo poté, co dopravní podnik zveřejnil své představy o nových cenách jízdného. Podle představ dopravního podniku měla stát jednotlivá jízdenka třicet korun, roční kupon měl zdražit na 5800 korun. Primátor Pavel Bém prohlásil, že takové ceny jsou pro město nepřijatelné.

Podle informací LN není vyloučeno, že dopravní podnik zavede také noční jízdné, tedy podstatně vyšší cenu jízdenky v nočních hodinách. Uvažuje se také o tom, že by symbolickou částku platili i pražští důchodci, kteří až dosud jezdili zadarmo. Konečné slovo při stanovení cen jízdného bude mít městská rada. Ta má o nich začít jednat na svém dnešním zasedání,

Dopravní podnik argumentuje tím, že od Nového roku zdraží ceny energií a zvýší se sazba DPH. „Jedním z důvodů je i tlak města, abychom snižovali náklady,“ řekl včera členům finančního výboru zastupitelstva ekonomický ředitel dopravního podniku Ivo Štika. Město dosud pokrývá náklady Dopravního podniku hl. m. Prahy 70 procenty, zatímco v západoevropských zemích to bývá většinou 50 nebo 60 procent.

Podle sociologického průzkumu, který si dopravní podnik nechal zpracovat, je pro cestující nejdůležitější čistota, hustota spojů a vyřešení problémů s bezdomovci. Cena je teprve na čtvrtém místě.

Těmto závěrům ale někteří zastupitelé příliš nevěří. „To je vskutku zajímavá myšlenka, že pro lidi je čistota důležitější než cena,“ poznamenal ironicky předseda finančního výboru zastupitelstva Petr Hulinský (ČSSD). „Razantní zvýšení cen jízdného povede jedině k tomu, že někteří lidé začnou jezdit vlastním autem a jiní načerno,“ předvídá zastupitel Karel Březina (ČSSD).

Radní pro dopravu věří, že Praha si i po zdražení cen udrží výjimečnost. Narozdíl od jiných evropských měst v Praze jezdí hromadnou dopravou 60 procent lidí. „Bolavým místem hromadné dopravy je v metru linka B s jejím pásovým provozem. To v příštím roce skončí,“ řekl Šteiner. Jde o to, že každá druhá až třetí souprava na této trase končí nikoliv na konečné, ale ve stanici Českomoravská nebo Smíchovské nádraží. Toto opatření vzniklo před lety nejen kvůli finančním úsporám, ale i kvůli nedostatku vlaků.

Jak se má zdražovat jízdné v MHD Plán dopravního podniku počítá spadesátiprocentním zdražením všech jízdenek . Nové ceny by podle generálního ředitele dopravního podniku Mar tina Dvořáka měly platit už od začátku příštího roku.

Typ jízdného Cena nyní DP žádá Možný kompromis Nepřestup ní jízdenka 14 Kč 21 Kč 18 Kč Přestupní jízdenka 20 Kč 30 Kč 26 Kč Čt vr tletní pro děti 6-15 let 315 Kč 440 Kč ? Čt vr tletní pro studenty a důchodce 630 Kč 880 Kč ? Ro ční občanská jízdenka 4150 Kč 5800 Kč 4731 Kč

Zdražení se ne líbí představitelům města. Například pražští zelení upozorňují na to, že už dnes v pře počtu na průměrný příjem platí Pražané více než například obyvatelé New Yorku.

Město Cena jízdenky Průměrná mzda New York 22,2 Kč 45 895 Kč Paříž 33,2 Kč 56 881 Kč Praha 20 Kč 21 462 Kč

Autor: