Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Jízdenky: nedostatkové zboží

Česko

Pražští trafikanti už nechtějí prodávat jízdenky na městskou hromadnou dopravu. „Poskytovat služby Pražanům není naší povinností,“ tvrdí.

PRAHA Přestože od zdražení cen jízdného v pražské veřejné dopravě uplynul již týden, pro cestující je stále velkým problémem sehnat jednotlivé jízdenky. Zatímco v prvních dnech nového roku nebyly k dostání kvůli problémům v distribuci, nyní je některé trafiky přestaly definitivně odebírat.

Zejména prodejcům z malých trafik se to totiž nevyplatí. „Jízdenky nemám a ani už je brát nechci. Vždycky jsem jich nakoupil za 10 tisíc korun a vydělal na nich pakatel. Ať si jízdenky dopravní podnik prodává sám,“ sdělil LN trafikant z Braníka. Podobně hovoří i drobní prodejci v centru města.

Dopravní podnik jízdenky zavážet nebude Trafikantka prodejny v ulici Na Perštýně nyní jízdenky má, do budoucna ale uvažuje o tom, že jejich prodej zruší. „Mají tak malou marži, že i prodávat lízátka se mi vyplatí víc,“ uvedla trafikantka. Problémy, které s jízdenkami jako nedostatkovým zbožím letos nastaly, souvisejí podle trafikantů se zdražením jízdného.

Jízdenky nakupují dopředu hotově buď přímo u dopravního podniku, nebo si je od zásobovacích firem nechají dovézt s jiným zbožím. „Koupila jsem dva štočky jízdenek za skoro 10 tisíc korun, které jsem dala ze svého. Kdybych ty peníze měla vydělat jen na jízdenkách, zpátky bych je nedostala,“ řekla trafikantka. Dopravní podnik by prodejcům usnadnil práci, kdyby jízdenky sám prodejcům zavážel. „Je to přece služba Pražanům. My ji poskytujeme proto, že chceme být hodní, ale naše povinnost to není,“ dodala.

Dopravní podnik o takové změně ovšem neuvažuje. Podle svého tiskového mluvčího Ondřeje Pečeného nenese podnik ani zodpovědnost za nedostatek jízdenek a jejich distribuci. „Trafiky rozhodně nezavážíme a zavážet nebudeme,“ tvrdí Pečený. Podnik se spoléhá na novinku v distribuci - takzvanou SMS jízdenku, která umožňuje objednávku prostřednictvím mobilního telefonu.

Pražané sice novou službu ochotně využívají, ale řada z nich nadále preferuje klasický způsob prodeje. „Sobotní výlet po Praze se změnil v marné shánění jízdenek. U automatu ve vestibulu stanice Národní byla kilometrová fronta, u okének dozorčího metra nebyly,“ stěžovala si Magda Hrušková z Prahy.

Sázkou na jistotu tak zůstávají hlavně větší trafiky, které jsou součástí prodejních řetězců. To je případ sítě trafik Relay, které jsou rozmístěny především ve stanicích metra a na nádražích. Ani těm se ale prodej jízdenek nevyplácí. „Bereme to vyloženě jako službu zákazníkům. Vzhledem k tomu, že jízdenky jsou ceniny, musíme je skladovat v trezoru, další náklady přináší i větší pojištění stánku. V lepším případě skončíme při jejich prodeji na nule,“ řekl Jiří Cettl, obchodní ředitel společnosti HDS Retail Czech Republic, která trafiky Relay provozuje. Ani v této síti zatím nejsou lístky ve všech trafikách. Stane se tak do poloviny týdne.

Autor:

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...