Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Julie se vrací

Česko

Alfa Romeo má opět veledůležitý model, na jehož bedrech leží budoucnost této italské značky. A tentokrát to vypadá velmi nadějně.

O důležitosti tohoto auta pro italskou automobilku vypovídá již jeho název. Alfa Romeo znovu oživila slavné jméno Giulietta (zdrobněle Julie), jímž v roce 1954 pojmenovala svůj první velkosériový vůz. Giulietta se vrátila v letech 1977–85 a pak až nyní.

Tentokrát není sedanem, nýbrž pětidveřovým hatchbackem.

Chce se postavit nejen typickým zástupcům nižší střední třídy, ale také vozům prestižnějších značek jako Audi či BMW. Čemuž odpovídá interiér z nebývale kvalitních materiálů, přitom s typickou atmosférou. V hlavních kruhových přístrojích jsou italské nápisy, řadicí páka má podobu velké hliníkové koule a precizně zpracovaný hliník zdobí mnoho dalších dílů jako kruhové ovladače klimatizace. Celé to vypadá výborně, pokud moc nezkoumáte detaily. Interiér shazují například plastová tlačítka na volantu, původem z levných fiatů. Ani ergonomie není zrovna domyšlená. Některé ovladače jsou jednoduše jinde, než byste je hledali.

Giulietta je postavená na nové platformě, má tuhou karoserii, její vyspělý podvozek hodně využívá dílů z lehkého hliníku a celé auto není o moc těžší než dřívější Alfa 147. Co je možná nejdůležitější, mrštná Giulietta neztratila její nadšení. Má přesné citlivé řízení, ochotně se vrhá do zatáček, ve kterých velmi dobře „sedí“, a dlouho odolává nedotáčivosti.

Nejzajímavějším motorem z nabídky je přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka s vysokým výkonem 170 koní. Tento čtyřválec nemá mechanickou vazbu mezi ventily a vačkami, jeho ventily jsou ovládány elektrohydraulicky. To zvyšuje výkon, pružnost a snižuje spotřebu. Na povely plynového pedálu reaguje spontánně, rád se vytáčí, má lineární nástup síly a příjemný zvuk. O jeho potenciálu vypovídá čas zrychlení z nuly na stovku za 7,8 sekundy.

Skromný objem motoru se projeví jen na některých křižovatkách, kdy je třeba zařadit jedničku. Zato umí jezdit za příděl pod sedm litrů na 100 kilometrů, což je vzhledem k nabízenému potenciálu vynikající.

Na rozdíl od svých předchůdců může Giulietta skutečně konkurovat i dražším vozům prestižnějších značek. Obstojí i ve srovnání s německými auty, jimiž se v leckterých ohledech očividně inspirovala. Má jen málo negativ – vesměs detailních – jako ta zmatená tlačítka (avšak o to méně pochopitelných). Ale ta k italským autům vždy patřila. Jejich majitelé tomu říkají „součást charakteru“. ?

***

Srovnání s konkurencí

Alfa Romeo Giulietta 1,4T Volkswagen Golf 1,4 TSI BMW 120i

Rozměry 34351x1798x1465 mm 4199x1786x1480mm 4239x1748x1421

Zavaz. prostor 350l 350l 330 l

Hmotnost 1290kg 1346kg 1300 kg

Motor přeplň. záž. 4válec, 1,4 l přeplň. záž. 4válec, 1,4 l záž. 4válec, 2,0 l

Výkon 125 kW (170k) 118kW (160k) 125 kW (170 k)

Zrych. na 100 km/h 7,8s 8,0s 7,8 s

Nejvyšší rychl. 218km/h 220km/h 224 km/h

Komb. spotřeba 5,8 l / 100km 6,3l / 100km 6,6 l / 100 km

Cena 586 000 Kč 562 600 Kč 708 750

Autor:

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...