BRATISLAVA/PRAHA Kampaň Bojovníci proti kríze představily koncem července společně Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS), slovenský Art Directors Club, Asociace mediálnych agentúr a další subjekty. Jejím smyslem mělo být podle prezidenta KRAS Juraje Vaculíka povzbudit spotřebu a chuť běžných lidí nakupovat, protože spotřeba, nikoli výroba je motorem ekonomiky.
Teď má kampaň hned dva problémy: Slovenská Rada pro reklamu ji označila za neetickou a hned čtyři reklamní agentury vystoupily z Klubu reklamných agentúr Slovenska na protest proti tomu, jak kampaň vypadá.
Děti ne Radě pro reklamu si podle jejího vyjádření stěžovali dva lidé na to, že kampaň využívá motiv strachu, a že navíc velmi nevhodně zobrazuje děti. Právě tuto stížnost uznala arbitrážní komise rady jako oprávněnou – kritizovaná reklama totiž ukazuje i nakupující děti jako „bojovníky proti krizi“, přičemž etický kodex slovenské reklamy zakazuje, aby reklama vyzývala děti ke koupi určitého produktu či služby s tím, že jinak nesplní nějakou povinnost vůči určitým osobám či organizacím. My o tom nevěděli Problém s reklamou musí řešit i Klub reklamných agentúr Slovenska, který na protest proti její podobě opustili čtyři jeho členové. Přičemž nejde o malé firmy – podle sdělení výkonné ředitelky klubu Jany Šimekové rezignovaly na své členství agentury Creo / Young and Rubicam, Creative Department, Mayer / McCann Erickson a DRAFTFCB. Tedy převážně pobočky významných mezinárodních sítí.
Agentury vytkly klubu to, že o přípravě kampaně své členy dostatečně neinformoval, a nelíbilo se jim ani její zaměření na podporu spotřeby.
Prezidium klubu obě výtky odmítá. „O přípravě kampaně, připravované a realizované bez nároku na honorář, byli všichni členové klubu informovaní ve stejném rozsahu jako o řadě jiných aktivit prezidia... Ještě víc nás zaráží výčitka týkající se obsahu kampaně, kde agentury kritizují její zaměření na podporu spotřeby. Rádi bychom naše bývalé členy upozornili, že v takovém případě by se měli vzdát všech svých aktuálních projektů a klientů, stejně jako dalšího podnikání v oblasti marketingu a reklam,“ píše se v oficiálním stanovisku prezidia slovenského Klubu reklamných agentúr.
Jeho členové dále vyjadřují lítost nad tím, že kampaň, která měla otevřít diskusi na téma rozumné spotřeby a její role při podpoře obnovy ekonomického růstu, byla takto využitá jen jako záminka pro odchod.