Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kampaně používají hip hop i divadlo

Česko

Působení osvětových kampaní jsou denně vystaveny miliony lidí po celém světě. Domácí násilí, dětská práce nebo HIV, to všechno jsou témata, která se neziskové organizace snaží dostat blíž k lidem a vzbudit jejich zájem.

Napište scénář o HIV/AIDS v Africe. Tak zněla výzva mladým italským dramatikům, kteří se zapojili do soutěže o nejlepší divadelní hru pojednávající o šíření viru HIV a jeho dopadech na lidskou společnost. Vítězkou se stala teprve osmnáctiletá Daniela Mandelli, jejíž hru Baby pak čekalo rychlé nastudování a slavnostní uvedení v milánském divadle. To byla ostatně první cena soutěže.

Netradiční klání se konalo v rámci osvětové kampaně Virus Free Generation, která chce zvýšit povědomí veřejnosti o pandemii HIV/AIDS a jejích dopadech na životy Afričanů. Kampaň probíhá kromě České republiky, kde ji koordinuje společnost Člověk v tísni, také v Itálii.

Působení osvětových a informačních kampaní jsou denně vystaveny miliony lidí po celém světě. Domácí násilí, dětská práce, ekologické problémy – to jsou jen namátkou vybraná témata, kterým se neziskové organizace věnují. Cílem těchto kampaní je rozpoutat debatu, vyburcovat veřejnost k akci a změnit poměry k lepšímu.

Na to, aby zaujaly, si kampaně berou na pomoc různé umělecké a kreativní obory nebo známé osobnosti, pořádají happeningy, vyhlašují soutěže pro divadelníky nebo třeba organizují hiphopové turné napříč Afrikou.

Vítězka zmíněné divadelnické soutěže byla nadšená, že se její hra uváděla na veřejnosti, pro koordinátory kampaně však hlavní cenu představovala skutečnost, že hru Baby viděly stovky Danieliných vrstevníků. Ti se netradičně a nenásilně dozvěděli o problémech, které s šířením viru souvisí.

Zaujmout je stále těžší V době internetu, televize a rozhlasu se může zdát, že rozšířit mezi lidi potřebné informace je snadné. „Zaujmout v té záplavě je však už těžší. Kampaně musí být kreativní, musí přitáhnout pozornost lidí neotřelým způsobem, měly by téma ukázat z nečekaného úhlu,“ říká Blanka Medková, která ve společnosti Člověk v tísni vede oddělení Rozvojovka. To má pořádání různých informačních kampaní na starost.

Do kampaně Virus Free Generation, která si klade za cíl informovat Evropany o problémech s HIV/AIDS v Africe, se před časem zapojil i mladý český grafik Jan Baborák. Ten zareagoval na výzvu jiné kreativní soutěže, tentokrát výtvarné.

„Do oka mi padla informace, že vítěz pojede do Afriky. To byl ale jen prvotní impulz, pak mě zaujalo i to téma,“ vysvětluje Baborák. „Navrhl jsem tři plakáty a ten, který nakonec vyhrál, zobrazuje kruhové symboly nesoucí poselství od dvou fiktivních afrických malířů,“ uvedl Baborák. Jeden symbol vychází z afrických motivů a je jakoby namalován v roce 1982 HIV negativním malířem. Druhý symbol je stylizací viru HIV, kterou vytvořil fiktivní HIV pozitivní umělec v roce 2005.

„Plakát nese slogan v angličtině ,Do Something‘ (Udělej něco). Já jsem udělal plakát,“ říká Baborák, který se díky vítězství v soutěži podíval, jak se žije ve slumech v Jihoafrické republice. To je z hlediska šíření viru HIV jedna z nejhůře postižených zemí.

S Hitlerem v posteli Kreativitu využívají i další osvětové kampaně na severní polokouli. Například nizozemský projekt Dance4Life (Tancuj pro život) se rozhodl, že v roce 2014 po celém světě roztančí až milion mladých lidí. Projekt je rovněž zaměřen na informování o šíření viru HIV. Prostřednictvím tance chce kampaň upozornit na závažnou situaci a připomenout politikům jejich závazky.

Snaha zaujmout a získat si příznivce může mít i tak výstřední formu, jakou nedávno zvolila německá organizace Regenbogen. Její spot se má oficiálně vysílat až týden před 1. prosincem (Světový den AIDS), už nyní však vizuál vzbudil pořádný rozruch.

Se sloganem „AIDS je masový vrah“ ve spotu účinkuje dvojník Adolfa Hitlera zastižený v choulostivé situaci. Stejnými slogany jsou opatřeny i plakáty ke kampani, tentokrát s podobiznou Saddáma Husajna nebo J. V. Stalina.

„Chtěli jsme lidi šokovat. Když jsme se ptali, jakou tvář viru HIV nasadit, bylo jasné, že nemůže být hezká,“ vysvětluje Dirk Silz, kreativní ředitel kampaně. Byť je tento vizuál kampaně kontroverzní a vyvolává kritiku, účel byl splněn – jen na internetu spot viděly už statisíce lidí. A zaujmout, vyvolat diskuzi a akci – o to jde osvětovým kampaním především.

O autorovi| PETRA WEISSOVÁ, Autorka pracuje ve společnosti Člověk v tísni

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!