Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Karty první pomoci k mání. Ale špatné

Česko

V obchodech se objevily karty první pomoci, které mají být od 1. 1. 2011 součástí každé autolékárny. Jejich obsah je však chybný

PRAHA Na pultech českých knihkupectví se objevily návody na poskytnutí první pomoci. Ty by měly být v lednu roku 2011 nedílnou součástí každé autolékárničky.

Problém však je, že zmíněné manuály vůbec neodpovídají zadání ministerstva zdravotnictví, které podobu letáku určilo. Řidiči, kteří si pořídí právě tuto kartu, se proto nevyhnou pokutě. Až začnou platit rozšířené autolékárničky, bude s nimi policie jednat tak, jako by žádnou kartu neměli.

Nový manuál s názvem Karta pro poskytnutí první pomoci uvedlo na trh brněnské nakladatelství Computer Press. A to už před půl rokem.

„Vlastně jsme trochu předpověděli vývoj v Česku. Zareagovali jsme totiž na nedávnou změnu silničního zákona na Slovensku, který obdobné letáky zavedl. Až několik měsíců poté, co jsme manuál vydali, rozhodlo naše ministerstvo dopravy, že budou podobné letáky povinné i u nás,“ popisuje vznik zmíněné karty její autor Ondřej Weigel.

I když obsah oboustranné laminované kartičky opravdu poměrně věrně kopíruje slovenskou předlohu, českému zadání se na hony vzdaluje. Ministerstvo zdravotnictví vyčítá novému produktu dvě zásadní věci. Za prvé mu vadí technická nedokonalost. Karta má totiž dvě strany. Na jedné je obrazová předloha, na druhé text. „Záchranáři, kteří na našem letáku spolupracovali, právě toto nechtěli. Jednou z podmínek bylo, aby manuál neměl dvě strany,“ říká mluvčí ministerstva zdravotnictví Vlastimil Sršeň.

Ministerstvo trvá dále na tom, aby se na letáku objevil celý a přesný text, který experti navrhli.

Textová část prodávané karty a navrženého letáku je však naprosto odlišná. Na laminované kartě chybí například kapitola věnující se zajištění místa nehody či odstavec o vyproštění zraněných motoristů ze zdemolovaného auta.

„Záměrem nebylo, aby to byl návod. Účel není učit první pomoc, řidiči by měli vědět, jak se poskytuje. Má to být spíš výčet úkonů, který má pomoci nezapomenout ve stresu na žádný z nich,“ vysvětluje Sršeň.

Další důvod, proč by řidiči s pořizováním karty první pomoci neměli spěchat a spíše si počkali na oficiální návod, je čistě ekonomický. Zatímco Karta pro poskytnutí první pomoci stojí v obchodech 30 korun, ministerský návod by měl být zdarma. Řidiči by si ho v budoucnu měli stáhnout na internetových stránkách ministerstva zdravotnictví. V tuto chvíli není důvod ke spěchu. Na pořízení letáku mají řidiči ještě dostatek času. I přesto už nyní někteří motoristé panikaří a návod narychlo shánějí. Myslí si totiž, že novinka již platí nebo začne platit už v lednu. Právě z tohoto zmatku v tuto chvíli těží nakladatelství Computer Press. To zatím vydalo 8300 karet se špatným obsahem.

Nakladatelství se nebrání tomu, že by vydalo novou edici karet, už podle ministerských kritérií. Záležet prý bude jen na tom, jestli bude o karty zájem.

Samo ministerstvo zdravotnictví se nebrání tomu, aby karty zpracovali soukromí nakladatelé. Jen musí dodržet podmínky, které jim ministerstvo dalo.

Místo rezervního kola sprej

Manuál na záchranu lidského života je jen jedna z věcí, které v lednu 2011 v lékárničkách přibudou. Vyhláška o povinné výbavě automobilů z letošního září řidičům přikazuje doplnit do lékárny také větší nůžky, resuscitační masku či isotermickou fólii. Na tu mají šoféři položit zraněné při dopravní nehodě, aby neprochladli. Nové lékárničky budou o 70 až 150 korun dražší než ty současné.

Vyhláška také řidičům přikazuje, aby v autě vozili reflexní vestu. Tu by si na sebe měli motoristé obléknout pokaždé, když vystupují ze svého vozu zaparkovaného u krajnice. Povinné vesty začnou platit ve stejnou dobu jako rozšířené autolékárny, tedy 1. ledna 2011.

Asi nejzásadnější novinka v povinné výbavě platí už od září. Ministerstvo dopravy odpustilo motoristům vozit rezervní kolo. Místo toho by měli mít v autě sadu pro nouzovou opravu pneumatiky. „Jedná se vlastně o sprej. Ten se přiloží na ventilek a do pneumatiky se vžene pěna, která vyplní všechny praskliny. Cena takové sady se pohybuje okolo 1200 korun a vystačí na zalepení dvou kol,“ říká Karel Hanáček, spolumajitel pražského autoservisu Kavaro.

Rezervu stále budou muset vozit šoféři, v jejichž voze je náhradní kolo součástí takzvané deformační zóny. Při nehodě totiž může řidiči zachránit život.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!