Typickým příkladem synergie těchto ingrediencí festivalu bylo v pondělí Drama lásky v zaplněném habsburském sále trojského zámku. Velmi intimní a rafinované zpovědi o milostných souženích a touženích v podání „rodinného“ španělského souboru Forma Antiqva bratří Zapicových, a interpretaci španělské sopranistky Maríi Espady dostaly podobu nadčasového milostného vzkazu.
V obsazení pro dvě barokní kytary a cembalo zazněly kromě variací na španělské fandango „instrumentálky“ Georga Friedricha Händela (1685–1759) a kantáty jeho souputníka Domenica Scarlattiho (1685–1757). Program tak nepostrádal pikantnost, protože vybrané kantáty byly určeny původně pro kastráty, kteří pohledem muže vypovídají o milostných trablech s ženami!
Nezastupitelný půvab ovšem produkci dodala síla dědičnosti: všichni interpreti do hry a zpěvu nepřehlédnutelně vložili svůj španělský původ způsobem, který pro ty, kdož sní o nějakém univerzálním evropanství, byl špatnou zprávou. Vášnivou hru a zpěv Španělů (naštěstí) poznáte po několika taktech.
Shovívavé poklepání na čelo Jubilejní desátý ročník festivalu zúročuje neústupnou dramaturgii sester Semerádových. V době vzniku festivalu svou ambicí předkládat divákům jen to nejlepší z evropských souborů staré hudby budila spíše shovívavé poklepání na čelo, zda takto koncipovaný festival se může v konkurenci zlatokopů pražského turistického průmyslu vůbec uživit.
Semerádovým – a jejich Collegiu Marianu – se to však podařilo a nekompromisní trvání na kvalitě vyšlo. Jubilejní desátý ročník Letních slavností staré hudby navrací pojmu slavnost jeho původní obsah a význam. Každá položka festivalu, který trvá až do 11. srpna, je unikátní.
***
HODNOCENÍ LN ***** Drama lásky. María Espada a Forma Antiqva
Letní slavnosti staré hudby, zámek Troja, 27. července 2009