Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Katar získá podíl ve Volkswagenu

Česko

Rodiny Porscheů a Piechů spojí automobilky Volkswagen a Porsche a část akcií prodají katarskému investičnímu fondu. Získají tak miliardu eur, kterou „hladové“ Porsche potřebuje na splácení současných dluhů.

WOLFSBURG Katarský státní fond bude mít v „novém“ Volkswagenu, který vznikne spojením s automobilkou Porsche, sedmnáct procent akcií. Dvěma rodinným klanům by měl za část jejich podílů zaplatit miliardu eur (asi 26 miliard korun). Celkově hodlá fond za akcie obou automobilek utratit desetinásobek.

Fond se tak po rodinných akcionářích a spolkové zemi Dolní Sasko stane třetím největším akcionářem německé automobilky. Finanční ředitel Volkswagenu Hans Dieter Potsch přitom uvedl, že Piechovi a Porscheovi budou mít ve firmě 35 až 39 procent akcií.

Další finanční injekci chce vedení podniku získat příští rok tím, že prodá akcie za čtyři miliardy eur. Tím se zvýší základní kapitál firmy. Detaily chce Volkswagen zveřejnit až v následujících dnech.

Plán na pohlcení Porsche už ve čtvrtek schválila dozorčí rada Volkswagenu. Do konce roku 2011 má firma převzít 42 procent akcií Porsche, za něž zaplatí 3,3 miliardy eur.

Přesný podíl v držení obou klíčových rodin bude znám až po sloučení obou automobilek. Podle Potsche totiž závisí na kritériích, jejichž stav se bude zkoumat při přebírání automobilky.

Porsche je přitom dnes největším akcionářem Volkswagenu, v němž drží 52 procent akcií. Druhým největším akcionářem je stále Dolní Sasko s jedenadvacetiprocentním podílem. I s pětinovým podílem má však tato spolková země právo zablokovat důležitá rozhodnutí v dozorčí radě.

Spojením obou firem ušetří nový podnik na nákladech zhruba 700 milionů eur ročně. Volkswagen je už tak podle prodejů největší evropskou automobilkou a Porsche bude desátou značkou v jejím portfoliu.

K tomu firma drží velké podíly v automobilkách na výrobu nákladních vozů. Disponuje akciemi německého podniku MAN a švédské značky Scania. Spojením Volkswagenu a Porsche končí trpký rodinný spor o budoucnost firem, které teď mají našlápnuto stát se světovou jedničkou.

„Volkswagen a Porsche vstupují do nové éry. Spojený podnik se může stát největší automobilkou světa,“ tvrdí šéf Volkswagenu Martin Winterkorn. Z trůnu by však Němci nejprve museli sesadit japonskou Toyotu. A toho chtějí dosáhnout nejpozději v roce 2018.

Spor o to, zda Porsche pohltí firmu Volkswagen, nebo obráceně, začal ve druhé polovině roku 2005. Válku vyvolalo vedení Porsche, které chtělo koupí Volkswagenu snížit průměr oxidu uhličitého vypouštěného do ovzduší auty ze svého výrobního portfolia. Aby byl tento tah úspěšný, musela by firma Porsche spolknout Volkswagen nejpozději do roku 2012, kdy začne platit přísnější evropská norma o emisích.

V této strategii hrála důležitou roli i česká Škodovka, jejíž fabie by vyrovnaly emisní náročnost sportovních vozů Porsche s nehospodárnými motory. Letos v květnu však Porsche došly peníze, a plán tak padl.

Autor:

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...