Zájem o originální nábytek a doplňky stoupá a spolu s ním přibývá obchodů, které se na tuto designovou oblast zaměřují. Pozoruhodné solitéry u nás nakoupíte nejen na internetu, ale už i v kamenných obchodech.
Ještě tady zkouknu sukně a pak se dojdu znova podívat na ty divný křesla,“ svěřovala minulý pátek jedna slečna druhé mezi stojany v karlínské hale na CodeMode. Obě by svým stylem oblečení zapadly do jakéhokoliv obchodu v centru města. Snad důkaz toho, že ačkoliv Česká republika zatím čeká na vznik podobného místa známého koncentrací designových obchodů-galerií, jako je londýnská Covent Garden a newyorská Soho, nezávislý design si mezitím své zákazníky našel sám.
Obchody, za nimiž nestojí nadnárodní koncerny, zažívají boom po celém světě. V české metropoli tvoří nejznámější trojici Modernista, Futurista Universum a Qubus, v Ostravě jim zdatně sekunduje Form Design, v Brně zase Vincent Interier a showroom svítidel firmy Lucis. Nemluvě o muzeu a prodejně Designpropaganda v Poděbradech. Všechny mají jedno společné: snaží se podporovat současný český design. A vyhledávat tvorbu, která má potenciál být považována za nepřehlédnutelný designový artefakt třeba i za padesát let.
„Je to podobné jako s uměním. Když si koupíte obraz, máte k němu nějaký vztah,“ popisuje Martina Gižová z flamingoparku v Praze na Žižkově. „Není to jen proto, že je to originál, ale protože vás láká. Nepotřebujete ho, ale chcete.“ Designové kusy v interiéru mají také stejnou funkci jako obraz – i když je v místnosti jen jeden, dokáže jí vtisknout osobitý ráz. To mainstreamový nábytek nesvede.
Nová komunita. Designová Malé lokální obchody začali Češi znovu objevovat už před pár lety. Na rozdíl od supermarketů nabízejí kromě zajímavého sortimentu možnost osobního vztahu. A bez něj to v už od podstaty subkulturním světě netradičního designu a životního stylu vůbec prostě nefunguje. „Lidé, kteří chtějí, si nás umí najít, Důležité je ukázat, co všechno mohou lidé chtít. Začít od levnějších věcí a postupně si zákazníky trochu vychovat,“ říká Kateřina Pletichová, designérka a majitelka brněnského obchodu LoveMusic.
Pokusy soustředit nezávislý design do nějakého konkrétního místa, o kterém by se časem „vědělo“, zatím u nás nejsou příliš úspěšné. V Praze sice najdeme podobné obchody převážně poblíž centra, to ale zejména kvůli cizincům, kteří občas nakouknou dovnitř. Většina zájmu zatím směřuje k oděvnímu designu, ale interiérové prvky nabízejí jako část sortimentu i malé obchody s nezávislou módou. Loni na jaře třeba vzbudily v Praze rozruch polštáře ve tvaru obřích kousků suši, které prodával Julius Fashion Shop, další kousky nabízí Pour Pour i Parazit.
Do ateliérů po domluvě, na internetu kdykoli Největší úspěch prožívají zatím jarmarky a veletrhy nezávislého designu, jako jsou Designblok nebo chystaná brněnská Burning Factory Party. V mezičase ale řada designérů zpřístupňuje po domluvě svoje ateliéry. Není problém prohlédnout si „naživo“ křesla a sedací polštáře s pestrobarevnými potisky, které pod značkou Fluo vyrábějí Daria Podboj, Bára Zachovalová a Milan Havrda, nebo zajít do atelieru Marie Hostinové a Jany Růžičkové alias SuproDesignu.
Jen pozvolna přibývající kamenné obchody vyvažuje nabídka na internetu „Osloví hodně lidí, kteří třeba pracují v kanceláři a nemají čas chodit po obchodech,“ říká Lucie Trnková, návrhářka studia Leeda.
Například Eshop FreshFetish byl od počátku koncipován jako alternativa ke kamenným obchodům s designem. „Fungujeme jako portál pro prezentaci tvůrců a i naši zákazníci si objednávají věci přímo od nich,“ popisuje jeden z jeho majitelů David Crla. „Běh zatím dotují sami designéři, ale vzhledem k tomu že jsme začínali uprostřed krize, může to být už jen lepší.“
Přístup k internetovým obchodům ze strany profesionálních designérů se ostatně velmi změnil. To potvrzuje i Jiří Kubeš, zakladatel Fleru, největšího tuzemského prodejního portálu zaměřeného na design. „Ze začátku nám moc nevěřili a profesionálů se přidalo jen pár. Dnes z toho těží, protože mají vysoká hodnocení od uživatelů a jsou často navštěvovanější než ti, kdo se přihlásili později.“ Fler funguje jako první volná platforma a shromaždiště všech, kdo chtějí nabídnout „výrobky tvořené rukodělnými technikami“, jak je pojmenovává sekce O projektu na fler.cz.
„Současný zájem o menší designérské kolekce je částečně trendovou záležitostí, ale hlavně jde o přirozený návrat k obchodu mezi dvěma lidmi,“ vysvětluje stoupající oblíbenost osobních obchodů Jiří Kubeš. „Pro spoustu lidí je, myslím, důležité, že podpoří tvorbu někoho, koho znají.“
***
Důležité je ukázat, co všechno mohou lidé chtít. Začít od levnějších věcí a postupně si zákazníky trochu vychovat.