Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Kde stát udělal v řízení migrace chybu a kde naopak zabodoval?

Česko

ANKETA

Marie Jelínková, Multikulturní centrum Praha Zásadní a dlouhodobá chyba české migrační politiky je absence jasné koncepce a vytváření nemoudré migrační politiky v krátkodobém horizontu pouze tak, jak se to státu právě hodí. Současné téměř neřešitelné postavení desítek tisíc imigrantů v České republice je toho důsledkem. Za nejvíce znepokojující však považuji to, že se mluví o různých dílčích problémech (např. agentury práce, situace na zastupitelských úřadech atp.), které sice jsou nesmírně závažné, ale kvůli kterým se přehlíží primární problém - a to je celkové nastavení české migrační politiky. Za pozitivní naopak považuji ideu vzniku regionálních integračních center, jejich kvalitní fungování by byl zásadní krok dobrým směrem.

Martin Rozumek, ředitel Organizace na pomoc uprchlíkům Neexistují účinné kontrolní mechanismy při vstupu a pobytu cizinců. Neprůhledné struktury subjektů na importu cizinců do země profitují, využívají kontaktů na úředníky a spoléhají se na obtížnou prokazatelnost svého protiprávního jednání. Bez „služeb“ agentur, ukrajinských klientů či mafiánů v pravém slova smyslu se cizinec ze zemí, jako je Ukrajina nebo Vietnam, do České republiky dostane jen velmi těžko a jeho závislost přerůstá do bezohledného vykořisťování. Jako nutné se tak jeví posílit kontrolní pravomoci státu vůči policii, zastupitelským úřadům, agenturám práce a nepoctivým zaměstnavatelům a zjednodušit imigrační systém. Kladně hodnotím program přesídlení uprchlíků z Barmy a Uzbekistánu do České republiky, péči o nezletilé cizince bez doprovodu rodičů a také návratový program Ministerstva vnitra ČR.

Michal Kocáb, ministr pro lidská práva a národnostní menšiny Je těžké říci, kde stát zabodoval, neboť například projekt takzvaných dobrovolných návratů, organizovaný ministerstvem vnitra, je hodnocen nejednoznačně. Na jedné straně se objevuje jeho kritika třeba ze strany Česko-vietnamské společnosti, na druhé straně je hodnocen kladně zejména Mezinárodní organizací pro migraci. Výbor pro práva cizinců kritizoval zejména to, že cizincům není zajištěna možnost se po skončení krize vrátit zpět. Tento podnět jsem důrazně přenesl do vlády. Ministerstvo vnitra na to reagovalo a začalo vydávat potvrzení o účasti na projektu, které by mělo cizincům zajistit přednostní „zacházení“, pokud se budou chtít po skončení krize vrátit, což je bezpochyby pozitivní. Nyní ministerstvo vnitra předložilo návrh projektu dobrovolných návratů i pro ty cizince pobývající na území ČR nelegálně, kterým nebylo uloženo správní vyhoštění.

Yana Leontiyeva Sociologický ústav AV ČR Domnívám se, že se nejedná ani tak o úspěchy či chyby, jako spíš o nedostatek konzistentní migrační politiky a o neprovázanost různých nařízení a praktik. Negativně hodnotím zejména stávající systém pracovních povolení, který překáží integraci cizinců na trhu práce a je jednou z hlavních příčin výskytu pro stát a společnost nevýhodných jevů, jakými jsou nepoctivé působení zprostředkovatelů pobytu a práce, „zaměstnávání“ na živnostenský list či jiné formy neregulérního zaměstnávání. Stát si uvědomuje, že migranti jsou přínosem, a snaží se k řízení imigrace přistupovat aktivně, to je chvályhodné. Snahy ale nejsou orientovány na využití potenciálu a na integraci migrantů, kteří již na území ČR pobývají. V době ekonomické krize dříve žádaní migranti ztrácí zaměstnání a místo toho, aby se mohli uplatnit v jiných potřebných pracích, se najednou pro stát stávají potenciálně nebezpečnou přítěží.

Nguyen Trung Ha, mluvčí Svazu Vietnamců v Čechách Na masivním příchodu Vietnamců se obohacovali Vietnamci i Češi. Na začátku řetězce stojí vietnamské státní agentury. Vietnamská vláda jejich řádění mlčky přihlíží. Podplacení úředníci existují nejen na velvyslanectví v Hanoji, ale i na české policii. Zákony o zaměstnání i o pobytu cizinců jsou kvalitní; nedokonalé je jejich uvedení do praxe. V červnu přijde o práci 10 000 Vietnamců. Problém se nevyřeší snahou je odsunout. Programu dobrovolných návratů se účastní jen málo dělníků, většinou se pod tíhou dluhů budou snažit zůstat. Pracovní úřady by měly znovu začít vydávat pracovní povolení pro Vietnamce i jiné zahraniční pracovníky. A je třeba vytvořit podmínky pro zaměstnavatele, aby mohli zahraniční pracovníky zaměstnávat přímo. Mělo by se uvažovat o vrácení odvodu za sociální zabezpečení zahraničním pracovníkům při trvalém odchodu ze země. Pokud to stát dokáže, pak opravdu zaboduje.

Vladislav Husák, ředitel služby cizinecké policie Největší chybou jsou příliš pomalé legislativní změny, které by umožnily regulaci personálních agentur zprostředkovávajících cizincům práci. Agentury by měly mít větší zodpovědnost vůči cizincům, které do naší republiky přivezou. Naopak nejvíce si cením projektu dobrovolných návratů, který v současné době využilo již přes 1500 cizinců, a také následného připravovaného projektu určeného pro nelegálně pobývající cizince. Projekt dobrovolných návratů je oboustranně výhodným řešením v období hospodářské krize. Cizinci, kteří přišli o práci, se nedostanou do nelegálního postavení a po zlepšení ekonomické situace se mohou vrátit zpět. Stát zase ušetří náklady, které by musel vynaložit v souvislosti s řešením situace nelegálně pobývajících cizinců.