Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Kdo dostaví zřícený most ve Studénce?

Česko

  11:07
OSTRAVA - Most ve Studénce na Novojičínsku, jehož zřícení zavinilo v srpnu tragickou nehodu vlaku, nemusí dostavět společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava, která most původně opravovala. Náměstek hejtmana Pavol Lukša přitom ještě včera tvrdil, že právě tato firma stavbu dokončí.

Letecký pohled na místo, kde narazil rychlík Eurocity do zříceného silničního mostu foto: ČTK

Hejtman Evžen Tošenovský (ODS) dnes řekl, že krajští radní na svém středečním zasedání rozhodně nerozhodli o tom, že most dostaví právě tato společnost. Možný je i nový tendr.

Hejtman už nemá ve firmu důvěru
Také z usnesení rady pouze vyplývá, že se radní seznámili s harmonogramem prací na stavbě mostu a nesouhlasí s návrhem termínů uvedených společností ODS - Dopravní stavby Ostrava. Důvodem je skutečnost, že firma vedení kraje dosud nedoložila technickou dokumentaci navrhovaného řešení nového mostu. Náměstek Lukša má proto s firmou pouze dále jednat.

Hejtman už několik dnů po nehodě naznačil, že v ostravskou stavební společnost již nemá důvěru a podle jeho názoru by stavbu měla dokončit jiná firma. Právníci kraje také analyzovali smlouvy, aby zjistili, zda je možné od nich odstoupit. Také dnes uvedl, že se mu s tímto dodavatelem nechce spolupracovat a dosavadní chování firmy označil za drzost.

Nové výběrové řízení - most by byl dostavěn až za 2,5 roku
Kraj podle Tošenovského nyní řeší složitý právní problém. Kdyby totiž firmě jednostranně vypověděl smlouvu a vypsal výběrové řízení, mohl by nový most stát přibližně až za 2,5 roku a kraj chce, aby byl most dostavěn co nejdříve. Při vypovězení smlouvy by navíc přišel o penále. Firma totiž podle původní smlouvy měla most dokončit letos 26. září. Od tohoto data je za každý den podle ní vázána smluvním penále 65.000 korun denně.

Kdyby firma most postavila zhruba do roka, jak kraji navrhovala, musela by na penále zaplatit přes 23 milionů korun, což je zhruba cena mostu. Jeho původní náklady byly přes 26 milionů korun a z 85 procent byly navíc hrazeny Evropskou unií. Právě firmou navržený postup dalšího řešení však Tošenovského rozčílil. Podle něj totiž firma na jednostránkovém papíru pouze vyjádřila, že chce most dokončit. Vůbec však neuvedla, jak bude řešit například zvýšené náklady.

Nehoda se stala 8. srpna a je označována za nejtragičtější za posledních 15 let. Mezinárodní rychlík Comenius narazil ve vysoké rychlosti do trosek zříceného mostu. Na místě šest lidí zemřelo. Jeden člověk zemřel později v nemocnici. Na sedm desítek lidí bylo zraněno. Škoda se pohybuje okolo 180 milionů korun. Kriminalisté týden po nehodě obvinili dva inženýry
společnosti Bögl & Krýsl, kteří podle nich za tragédii nesou odpovědnost. Firma byla subdodavatelem stavby. Údajně věděli o narušené statice mostu, ale stavbu nezastavili a nezajistili. Obvinění to odmítají. Tvrdí, že most byl po statické stránce stabilní.
Autor: