Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Když agentury samy obchodují

Česko

Český reklamní trh už zná příklady toho, že zadavatel reklamy neosloví reklamní agenturu, ale připravuje své kampaně sám. Méně obvyklé je, když reklamní agentura začne přímo obchodovat s produktem, na který dělá reklamu. Ale i takové případy už jsou. A díky rozmachu internetu jich přibývá.

PRAHA Slovenská televize Markíza točí několik mladých lidí, kteří kroutí na ulici svými tělesnými partiemi pomocí jakési zvláštní podložky. Reportáž zařazená do ranního vysílání popisuje švédskou cvičební pomůcku Flowin. Pomůcka si na Slovensku odbyla svou premiéru v červenci a v polovině srpna se chystá na český trh. Jejím obchodním zástupcem a distributorem je reklamní agentura Lemonade. Ta se pochopitelně stará také o reklamu svého produktu.

„Flowin dnes existuje ve 45 zemích včetně Izraele, ale jsme první země, kde jeho obchodní zastoupení získala reklamní agentura. Všude jinde ho prodávají velkoobchody se sportovními potřebami nebo sportovní centra,“ říká spolumajitel a výkonný ředitel agentury Lemonade Michael Wagner. Agentura tak připravuje kampaň de facto na svůj vlastní produkt. „Stavíme klasický byznys plán, jaký si připravuje každý klient. Máme rozpočet, v jehož rámci jsou samozřejmě vygenerovány i prostředky na reklamu. Můžeme ale ušetřit na tom, že si spoustu věcí uděláme interně,“ uvádí pro LN Wagner.

On sám Flowinu věří podle svých slov proto, že sám aktivně cvičí. Jeho společníka Petra Václavka prý zase přesvědčil jednak úspěšný launch na Slovensku, jednak sada cviků, kterou tvůrci Flowinu připravili ve Švédsku pro golfisty. „Golf mě chytil a baví mě, takže v tomto bodě jsem zajásal i já. V Česku je snad nejvíc golfových hřišť na počet obyvatel v Evropě a cviků, které by pomohly golfovým hráčům, zase tolik není,“ řekl LN Václavek.

Tváří je Huf „Cviky jsou, ale lidé o nich nevědí,“ oponuje fitness trenér David Huf, který se stal spolu s další fitness trenérkou Veronikou Tichou tváří nového produktu. Podle Hufa pomáhá pomůcka posilovat hlavně střed těla, svaly upínající se na pánev a na obratle. „U zrodu cvičebního programu stál bývalý švédský desetibojařský reprezentant, jeho systém slouží k procvičení vnitřních partií svalových systémů. Zjednodušeně řečeno pomůže ošetřit pohybový aparát tak, aby tělo bylo rychlé, ohebné a vytrvalé.“ Huf přitom není jen tváří připravované kampaně, ale měl by agentuře pomoci i proniknout k různým vytypovaným skupinám zákazníků. „Mám na sebe nakumulovaný tým fitness trenérů, u nichž se Flowin dostane na program dne jako číslo jedna. Připravujeme s ním cvičební programy pro různé velké firmy,“ říká Huf.

Dnem D se má stát 15. srpen, kdy Lemonade spustí web Flowinu s propojením na e-shop. „Zatím seznamujeme s produktem odbornou veřejnost. Se spuštěním webu bude následovat i klasická mediální reklama. Potřebujeme se přirozeně dostat k lidem, kteří se sebou chtějí něco dělat. Máme Flowin skupinu na Facebooku, začneme dělat blogy lidí, kteří s ním mají zkušenost... Chceme prostě držet tu značku živou,“ popisuje Václavek.

Na internetu obchody jdou Právě v internetovém prostředí se daří reklamním agenturám propojit obchod a komunikaci nejlíp. Je tomu tak právě proto, že zde lze díky e-shopům poměrně snadno navázat na reklamní aktivity vlastním prodejem. „Když děláte výkonovou reklamu na webu a máte pod kontrolou i obchodní kanál, pak je to reálný model,“ říká Ondřej Obluk, výkonný ředitel agentury Mather. Do této reklamní sítě patří i internetová agentura Mather Advertures, která se na podobné projekty přímo zaměřuje. Prodává například letenky společnosti Click4Sky. „Je odpovědná za prodej letenek na webu a má kontrolu nad všemi internetovými komunikačními kanály,“ popisuje Obluk. „Ale s výjimkou webu si nedokážu představit jiné médium, s nímž by se dalo takto pracovat. U webu se dají komunikační, prodejní a distribuční cesty spojit, u jiných media typů to tak ale nefunguje.“

I proto je Obluk přesvědčený, že zájem reklamních agentur o přímý vstup do světa obchodu není reakcí na finanční krizi a snahou najít nové působiště, ale obecným trendem posledních dvou let, způsobeným rozmachem internetu. „Jsou sice i příklady, kdy agentura ovlivnila vývoj nějakého produktu, aby se lépe prodával, ale jsou spíš výjimečné. Napadá mě třeba dávná zkušenost mých newyorských kolegů, kteří kdysi dostali od klienta zadání zvýšit o deset procent prodej jeho zubní pasty. Namísto kampaně mu navrhli rozšířit o deset procent průměr hrdla tuby. Uvědomili si totiž, že člověk si vymačkává pastu jen podle délky svého zubního kartáčku, nezávisle na objemu pasty. Jiná agentura si zase svého času vymyslela vlastní koncept a parametry jogurtu, který by se dobře prodával, a pak pro něj hledala výrobce. Obecně ale platí, že my bychom měli rozumět komunikaci a firmy zase produktům, protože my máme zkušenost s jedním a výrobci s druhým,“ dodává Obluk.

Autor:

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...