Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Když hvězda nejen tančí

Česko

Do Česka po čase zavítala baletka a fotografka Daria Klimentová. Ve Velké Británii, kde působí, patří mezi padesát nejslavnějších lidí.

PRAHA Balerína Daria Klimentová po dlouhé době vystoupila na scéně Národního divadla. Důvod jejího hostování nebyl ledajaký, přijela oslavit kulaté završení svých vystoupení. A tak představení 10. března v Praze v jejím pečlivě vedeném přehledu dostalo číslo tisíc.

Tato subtilní tanečnice zahájila svou kariéru před dvaceti lety, když absolvovala Taneční konzervatoř. Po třech letech angažmá v ND Praha odchází v roce 1992 jako sólistka do souboru v Kapském městě v Jihoafrické republice. O rok později nastupuje do Skotského baletu, odkud přechází do Anglického národního baletu, v němž více jak deset let zaujímá postavení první sólistky. A přitom jako by se dostala k tanci z prozaického důvodu - dělala gymnastiku a své rozhodnutí jít na konzervatoř komentovala slovy - „když se tam švihá nohama, tak tam jdu“.

Již během studií získala ocenění na domácích i mezinárodních soutěžích. Od počátku se jí dařilo. Měla talent, velkou píli a houževnatost, s níž trénuje až šest dní v týdnu.

Její maminka vzpomíná v dokumentu Martina Kubaly, jak ji učila smát, protože „na konzervatoři říkali, že se vůbec nesměje“. A dnes je to právě její úsměv, který vás, mimo jiné, dostane. Obdivuhodná je její skvělá fyzická forma a lehkost, se kterou stále tančí - po dvaceti odtančených sezonách mnohé tanečnice pomýšlejí na ukončení kariéry, ona je stále na vrcholu. Ve Velké Británii je Klimentová velmi ceněna - podle People of Today patří mezi padesát nejslavnějších lidí této země. V Praze se však ukazuje poskrovnu - k nezapomenutelným zážitkům patří její kreace ve Sphinx od Glena Tetleyho v ND nebo její hostování v roli Odetty/Odilie ve Státní opeře Praha. Tentokrát přijela do Prahy s Baletem Gala. Na scénu vkročila v červeno-černé baleríně a s bravurou a šarmem provedla variace od Christophera Hampsona. Dále vystoupila v Pas de deux George Balanchina a části prvního jednání baletu Manon od Kennetha MacMillena.

„Mohla bych být i právničkou“ Klimentová září nejen svou skvělou formou, ale svůj tanec okořeňuje jedinečným charizmatem - snad je to zvláštní propojení křehkosti a síly, které si vás podmaní. Její tělo se zcela spontánně oddává náročným momentům neoklasicistických variací, famózní je její neuvěřitelná měkkost paží, počty piruet a plynulost, s níž propojuje krokové vazby. Téměř étericky působící fyziognomie jí nebrání v patřičné razanci a dynamice, které všechny její náročné sólové role vyžadují -na její domovské scéně je to například Giselle, Julie, Odetta/Odilie, Sněhová královna.

Do Prahy si pozvala své kolegy a také skvělé tanečníky, kteří jsou sólisty prestižních zahraničních těles. Každý z nich má bravurní techniku - výškou skoků a neuvěřitelnými počty piruet své výkony obdařili například Daniil Simkin, Joan Boada či Herman Cornejo. Adela Ramirez a Maria Kochetková byly dokonalé v technice a projevu.

Klimentová nejen výborně tančí, ale pouští se i do dalších projektů. Proto již několik let s úspěchem pořádá každé léto v Praze mistrovské kurzy pro tanečníky. Zdá se, že bere svou profesi tak trochu s odlehčeným nadhledem, když říká: „Balet miluji, ale kdybych žila ještě jednou, mohla bych být klidně něčím jiným - asi fotografkou, právničkou...“ Fotografkou se již stala a své snímky profesionálně publikuje, vystavuje a fotí kalendář pro Anglický národní balet.

Autor:

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč