Neděle 26. května 2024, svátek má Filip
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Když kampaň dělá agentura

Události

  8:38
PRAHA - Agresivní, ale věcná. Taková je podle mediálních expertů, odborníků na reklamu a politologů letošní předvolební kampaň. Například reklamní expert Jiří Mikeš si myslí, že letošní kampaň je velmi tvrdá, konfrontační, agresivnější, ale také mnohem profesionálnější.

ODS minus - reklamní trik politické konkurence. foto: Hynek Glos, Lidové noviny

„Například u sociálních demokratů je znát, že kampaň dělá agentura, protože je ucelená, propracovaná a asi nejprofesionálnější,“ tvrdí Mikeš. To ale podle něj neznamená, že „by to ostatní strany dělaly špatně“.

Na druhou stranu však Mikeš v souvislosti s ČSSD upozorňuje, že negativní kampaň s názvem ODS minus si mohla Paroubkova strana odpustit. „To byla podpásovka, ale jde o důsledek toho, že etika v politické kampani neexistuje,“ prohlásil Mikeš a dodal, že je dobře, že na to občanští demokraté nereagovali. „Je pravděpodobné, že jim to přinese voliče,“ míní Mikeš.

O negativní kampani se zmiňuje také šéf agentury Factum Invenio Jan Herzmann. Podle něj jde totiž o prvek, který dosud v českých poměrech nebyl zvykem.

Osobní útoky mají přijít s koncem kampaně
Politolog Jan Bureš zase oceňuje na volební kampani tuzemských politických stran věcnost. „Přestože jsou kampaně dosti agresivní, věcnost převažuje,“ míní Bureš. Ostré souboje podle Bureše do volebních kampaní patří.

„Lze předpokládat, že jak se budou volby blížit, bude osobních útoků přibývat,“ tvrdí Bureš. Podobně se vyjadřuje také další politolog Tomáš Lebeda. Upozornil na to, že nejen ČSSD má konfrontační kampaň.

Připomněl klipy Občanské demokratické strany parodující filmy s Indiana Jonesem, v nichž útočí na sociální demokraty. „Ostrá rétorika ale k politice patří a k předvolební době zvlášť. Politika není mírumilovný diskusní kroužek,“ konstatoval Lebeda.

Jan Jirák z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy poznamenal, že kampaň je až příliš reklamní a přes míru využívá prostředků běžných pro prezentaci služeb a spotřebního zboží. „Volba politické reprezentace není koupě auta, aby mohla rozhodnout cena nebo počet airbagů,“ míní.

V médiích zároveň vzbudila velkou pozornost pouliční plakátová akce Unie svobody podporující dekriminalizaci lehkých drog, eutanazii či registrované partnerství. Jan Herzmann si myslí, že ani tato provokativní forma přesvědčování nejmenší vládní straně nepomůže

„Žádná kampaň politické strany mě letos nepobouřila s výjimkou kampaně Unie svobody. To je vrchol politického pokrytectví a populismu, když se vládní strana jako součást politického establishmentu tváří jako někdo úplně jiný,“ komentoval unionistickou kampaň Lebeda.

Jak byla kampaň té které strany účinná, bude podle expertů jasné až po volbách.

Autoři: ,

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...