Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Když nemám na splácení hypotéky

Česko

Pokud nemáte na splátky, nemusíte hned zoufat. Ale je potřeba učinit několik následujících kroků.

Zaprvé: ihned informujte banku, do jaké situace jste se dostali. Začněte vyjednávat o možném řešení. Některé banky mají jasný systém, jak v takovém případě postupovat, jiné volí individuální přístup.

Existuje například možnost odkladu splátek jistiny (ale úroky je nutné platit nepřetržitě), nebo dokonce možnost odkladu celých sjednaných splátek, tedy odklad jak jistiny, tak i úroků.

V některých případech mohou klienti bank tuto možnost požadovat až po zaplacení 12 splátek, na dobu 6 měsíců aj. Každá banka volí jiný přístup.

Zadruhé: počítejte s možností výpadku příjmů rodiny dopředu. Například tím, že budete mít připravenou finanční rezervu. Nejvýhodnější je mít po ruce 3-6 splátek. Zda mít tuto rezervu uloženou na spořicím účtu či v peněžním fondu, je otázkou. Důležité je především mít tyto prostředky rychle dostupné.

Zatřetí: chraňte se prostřednictvím pojištění pro případ neschopnosti splácet. Často se poslední dobou setkávám s poptávkou po pojištění proti ztrátě zaměstnání.

Jak toto pojištění funguje v praxi? Pojištěný většinou musí prokázat, že je veden v evidenci uchazečů o zaměstnání a pobírá podporu v nezaměstnanosti, nebo je alespoň veden v evidenci uchazečů o zaměstnání. Pojišťovna bude hradit splátku hypotéky poprvé za měsíc, ve kterém bude klient šedesátý den nezaměstnaný, pokud tato splatnost splátky úvěru spadá do doby trvání nezaměstnanosti.

Podmínky jednotlivých pojišťoven se však liší.

Možnost ochrany proti ostatním rizikům, jako nemoc, úraz či úmrtí, vám již většinou nabídnou v každé bance, kam si jdete úvěr vyřídit.

Prevence je velice důležitá a každý člověk by se měl na takovouto situaci připravit.

Dnes si již klienti uvědomují, že hypotéka není dogma, ale variabilní nástroj na řešení vlastního bydlení. Důležité je mít dostatek informací o produktu a financující bance a neméně důležité je v případě jakéhokoliv problému s bankou co nejdříve začít komunikovat.

O autorovi| IVANA ŽÁKOVÁ, Autorka pracuje ve společnosti AWD, členské společnosti USF

Autor: