Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Kladívka jdou opět na odbyt

Česko

Začíná jedna stavba za druhou, na Ostravsku rostou nové silnice

OSTRAVA/OPAVA Výrobci kladívek pro slavnostní poklepávání základních kamenů a nůžek pro stříhání pásek velkých dopravních staveb mají na severu Moravy tržby. Patrně ještě nikdy nebyly jejich výrobky v Moravskoslezském kraji potřeba tak často.

„Do kraje proudí velké množství peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury, vláda je kraji velmi příznivě nakloněna,“ prohlásil včera náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša při poklepávání základního kamene stavby obchvatu kolem města Opavy. Ten už scénář zná zpaměti: zástupci kraje, měst a stavebních společností se sjedou, poklepou na základní kámen a následuje raut. Stavební stroje se pak pustí do budování silnic. Tento měsíc začala například stavba poslední etapy dálnice D47 z Bohumína na polské hranice. Postupně vznikají také další úseky - až budou všechny, název D47 z map zmizí a nahradí ho prodloužená dálnice D1.

V květnu vymění politici kladívka za nůžky: hotová dálnice se protáhne od Bohumína do Klimkovic, motoristé si poprvé budou moci projet i jeden kilometr dlouhý a na tuzemské poměry docela výjimečný tunel nedaleko klimkovických lázní. A další klepání, a opět v květnu, se má odehrát v samém středu Ostravy na zčásti nově postaveném, zčásti rozšířeném a zrekonstruovaném úseku Českobratrské ulice, jedné z hlavních městských tepen. „Třicet let se s ulicí Českobratrskou nic nepodařilo udělat. My jsme s plány na její obnovu začali v roce 2005 a v roce 2008 už otvíráme,“ tvrdí Lukša.

„Státní fond dopravní infrastruktury měl v minulosti roční rozpočet okolo čtyřiceti miliard korun. Letos je ve fondu sto miliard korun a čtrnáct miliard z této částky končí právě v Moravskoslezském kraji. Přitom krajů je dohromady čtrnáct. Proto si myslím, že se k nám vláda chová velmi přátelsky,“ shodovali se včera i další politici přítomní u zahájení stavby.

Ještě letos v srpnu má být zahájena stavba nové čtyřpruhové cesty mezi Ostravou a Mokrými Lazci u Opavy. Nejpozději v roce 2012 má být hotova. Dnes se zhruba čtyřicetikilometrová cesta mezi Ostravou a Opavou může řidičům protáhnout kvůli hustému provozu klidně i na hodinu.

Právě na novou čtyřproudou silnici z Ostravy by měl nový opavský obchvat navazovat. Opavané na ni léta netrpělivě čekají. Dnes jsou totiž obě existující cesty vedoucí do Ostravy před Hrabyň nebo přes Hlučín postrachem řidičů. Jsou úzké, vedou přes obce a v kopcích kolem Hrabyně či Velké Polomi dochází často k nebezpečným nehodám.

První část obchvatu má ale pomoci především přetíženému historickému centru slezské metropole, kde například centrální křižovatkou ulic Ratibořská, Nákladní a Zámecký okruh projede denně až 35 tisíc automobilů. Dvoukilometrová spojka propojí silnice vedoucí do Opavy z Ostravy a z Hlučína - povede od kruhového objezdu u hypermarketu Globus v Těšínské ulici k plánované velké křižovatce na rozhraní Kateřinek a Malých Hoštic. Stát má 775 milionů korun a být hotova za necelé dva roky v únoru 2010.

„Říkám konečně. Toto je zlom ve vybudování obchvatu,“ prohlásil včera opavský primátor Zbyněk Stanjura. O nutnosti postavit obchvat se v Opavě mluví od počátku devadesátých let minulého století. Potřebné peníze ale úředníci našli až nyní. Částku přesahující 2,7 miliardy korun zaplatí Ředitelství silnic a dálnic ČR, které pro její pokrytí využije prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury a také z evropského Operačního programu Doprava. Obchvat bude stavěn ve třech etapách a vytvořit polokruh kolem města by měl v roce 2012.

***

První část obchvatu má pomoci především přetíženému historickému centru slezské metropole

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: