Spolu se šrotovným tak prezident zamítl i další tři opatření, která na oživení českého průmyslu navrhli sociální demokraté. Ti však jeho veto nepovažují za velkou komplikaci. Šrotovné totiž bylo součástí dubnové dohody o protikrizových opatřeních mezi tehdejší vládní ODS a opoziční ČSSD.
Možnost přehlasování vidí jako velmi reálnou nejen představitelé sociální demokracie, ale i občanských demokratů. „Obávám se, že na přehlasování veta prezidenta na schůzi Poslanecké sněmovny skutečně dojde,“ řekl Michal Doktor, ekonomický expert ODS.
V zavedení šrotovného věří i samotní sociální demokraté. „Předpokládám, že k přehlasování veta dojde koncem srpna nebo počátkem září. Předpokládám, že ODS bude držet slovo,“ řekl Bohuslav Sobotka, místopředseda ČSSD.
Pokud však šrotovné nakonec přece jen neprojde, budou toho litovat snad jen automobilky. Podle exkluzivního průzkumu agentury Median pro LN totiž lidé o příspěvek na vozy nemají zájem.
Pro zavedení šrotovného je sice zhruba 60 procent Čechů, ale o jeho využití uvažuje mnohem méně z nich. Po příspěvku na nový vůz by rozhodně sáhlo jen 15,4 procenta dotázaných. A to i přesto, že se v České republice nechalo šrotovným inspirovat mnoho obchodníků a výrobců z jiných odvětví. Proti šrotovnému se staví i většina ekonomů a analytiků. Ti, podobně jako Klaus, vidí v tomto opatření neférovou podporu jednoho odvětví.
Více čtěte na straně 13