Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Komerční rádia odmítají reklamu Českého rozhlasu

Česko

PRAHA Veřejnoprávní Český rozhlas ve veřejné soutěži hledá firmu, která bude příští čtyři roky prodávat jeho reklamní čas. Dosavadní kontrakt se společností Media Master (dříve ARBOmedia) trvá od roku 2005, vítěz tendru má podepsat smlouvu od roku 2010 do konce roku 2013. Uzávěrka nabídek je 5. října. Konkurenční mediální zastupitelství si už teď stěžují, že je soutěž vypsána tak, že zvýhodňuje právě dosavadního prodejce a že podmínky neodrážejí nynější realitu rozhlasového trhu v Česku.

Kritizují, že v době, kdy respektovaná mediální agentura OMD odhaduje meziroční propad příjmů z rozhlasové reklamy o 22%na 1,77 miliardy korun, Český rozhlas chce, aby mu prodejce zaručil určitou výši výnosů. „V současné situaci, kdy je i trh rozhlasové reklamy výrazně zasažen ekonomickou krizí, není možné poskytovat požadované garance výše netto obratu a její dlouhodobé záruky, aniž by taková spolupráce nebyla pro mediazastupitelství ztrátová,“ prohlásily společnosti Media Marketing Services (MMS) a Regie Radio Music (RRM). Proto se tendru nechtějí zúčastnit. Rozhlas se ohradil, že zakázka je na rozdíl od soutěže z roku 2005 vypsána volněji: „Umožňuje naopak otevřenou soutěž všech potenciálních dodavatelů na trhu.“

MMS a RRM si de facto dělí trh s reklamou pro komerční rádia. MMS spjatá s rádiem Blaník či Hitrádii ovládá 39,1 % trhu, RRM, zastupující Frekvenci 1, Evropu 2 či nejposlouchanější Impuls, 32,7 %.

Media Master, který prodává čas hlavně veřejnoprávnímu rozhlasu a televizi a pak novým televizím jako Barrandov či Z1, zabírá na trhu rozhlasové reklamy 22,1 %.

Protest MMS a RRM tak lze vnímat jako jejich další tlak na to, aby reklama v Českém rozhlasu co nejméně ubírala z příjmů komerčních stanic, zvlášť když se vlivem krize rapidně snižují. Opětovně teď žádají, aby podobně jako z ČT vymizela reklama i z vysílání rozhlasu.

Nejvíc jim vadí konkrétně sponzoring. Na tom totiž rozhlas loni vydělal 84 milionů, zatímco klasická reklama vynesla 58 milionů.

Autor: