Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Komfort pro dostupné kombi

Česko

REDAKČNÍ TEST

Nabídku malých kombi rozšíří Renault Clio Grandtour. Otestovali jsme jeho základní verzi.

Zatímco v nižší střední a střední třídě patří kombi často k nejžádanějším druhům karoserie, v segmentu B to neplatí. Malé vozy v provedení kombi proto v poslední době nabízela jen domácí Škoda (Fabia Combi) a francouzský Peugeot (207 SW). Letos v únoru se k nim přidal Renault se svým kombi Clio Grandtour. Pro test jsme z nabídky dvou zážehových a dvou vznětových motorů vybrali nejlevnější verzi, kterou je zážehový čtyřválec 1,2 o výkonu 75 koňských sil.

Větší prostor Kombi samozřejmě využívá technický základ pětidveřového hatchbacku třetí generace modelu Clio. Od něho byl Grandtour odvozen prodloužením zadního převisu o 216 mm. Celková délka vozu tak vzrostla na 4,2m a dosahuje tím již na hranici, nad níž se pohybují hatchbacky nižší střední třídy. Proti většině z nich ovšem Clio Grandtour nabízí o něco větší zavazadlový prostor, jehož základní objem činí v číselném vyjádření 439 l, a to je o 151 l více než u výchozího modelu.

Kombi sice zpravidla nedokážou konkurovat minivanům v oblasti variability interiéru a míry využití obestavěného prostoru, jejich předností je ale zachování charakteru a jízdních vlastností běžného osobního vozu. Stejně je tomu i u nového Clia Grandtour, jehož zadní lavice je asymetricky dělená a po jejím složení vznikne nákladový prostor s rovnou podlahou a objemem 1277 l.

Zadní sedadla však nejsou podélně posuvná ani nelze měnit sklon jejich opěradel. Skládání sedadel je velmi snadné: nejdřív se vyklopí sedák a poté se sklopí odjištěné opěradlo, aniž by bylo nutné sundávat opěrky hlavy. Díky dvojité podlaze, pod níž se nachází prostor o objemu 72 l pro různé drobnosti, odpadají také starosti s umístěním krytu zavazadlového prostoru při přepravě větších věcí.

Po technické stránce se výrazně změnila pouze konstrukce zadní části karoserie vozu, a tak nepřekvapí, že nové Clio Grandtour v plné míře převzalo také většinu silných i slabších stránek kratších verzí modelu Clio. K pozitivům patří jednoznačně velkorysá nabídka prostoru pro posádku na předních i zadních sedadlech a kvalitní materiály interiéru.

Zaostřeno na komfort Jízdní komfort byl očividně jednou z hlavních priorit během vývoje Clia Grandtour, protože odhlučnění kabiny je v této kategorii vozů příkladné, což platí také pro komfort pérování. Co jsme u testovaného Clia Grandtour naopak postrádali, je schopnost vozu vtáhnout řidiče více do procesu řízení, neboť zpětná vazba - čili proud informací o tom, co se děje mezi volantem a vozovkou - je poměrně slabý. O to nepříjemněji pak na řidiče působí například větší citlivost na boční vítr, jejímž přirozeným zdrojem je větší boční plocha karoserie typu kombi.

Testované provedení mělo pod kapotou zážehový čtyřválec, který z objemu 1,2 litru poskytuje největší výkon 75 k. Tento motor se v celém rozsahu otáček projevuje velmi kultivovaným způsobem a ani při rychlé jízdě na dálnici netrápí cestující nepříjemnou zvukovou kulisou. Mimo to prokázal své dobré vychování také skromnými požadavky na palivo, když v běžném provozu spotřeboval průměrně 6,5 litru benzinu na 100 km.

Jako alternativu pro zákazníky, kteří kladou větší důraz na dynamiku jízdy, nabízí český dovozce vozů Renault přeplňovanou variantu tohoto motoru o výkonu rovných sta koní.

Renault Clio Grandtour se dodává se čtyřmi stupni výbavy, přičemž základní ceníkové ceny začínají na částce 314 900 Kč. Aktuální cenové zvýhodnění však dosahuje zajímavých 35 tisíc korun, díky nimž se cena tohoto vozu dostává na velmi zajímavou úroveň. Již základní modely jsou přitom vcelku bohatě vybaveny například čtveřicí airbagů, ABS či dálkově ovládaným centrálním zamykáním. Pro výše postavené verze se v základní výbavě nebo za příplatek dodávají například okenní airbagy, ESP, klimatizace či výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Clio Grandtour je svojí kombinací ceny a výbavy velmi zajímavou nabídkou.

***

Renault Clio Grandtour 1.2 16V Koncepce: pětidveřové kombi s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, rozměry 4203x1719x1513 mm, rozvor 2575 mm, provozní hmotnost 1110 kg, zavazadlový prostor 439-1277 l Motor zážehový 4válec, 1149 cm3 Výkon 55 kW (75 k)/5500 min-1 Toč. moment 105 N.m/4250 min-1 Převodovka 5M Zrychlení 0-100 km/h 13,6 s Nejvyšší rychlost 167 km/h Komb. spotřeba 5,9 l/100 km Cena 379 900 Kč Klady: tichý a úsporný motor, nízká hlučnost, komfort, vnitřní prostor, kvalitní materiály uvnitř Zápory: izolace řidiče od dění mezi volantem a vozovkou, citlivost na boční vítr

Autor: