SsangYong je jednou z nejméně známých automobilových značek na českém trhu. Soustředí se především na vozy méně masových segmentů. Její specialitou jsou kategorie SUV a MPV, které doplňuje velmi originálně pojatý pětimístný pick-up. K redakčnímu testu jsme vybrali SUV s názvem Kyron, který tvoří pomyslný střed nabídky a stojí mezi sportovněji laděným typem Actyon a spíše luxusním modelem Rexton.
Vozy SsangYong se vyznačují velmi odvážným designem, který se ale nemusí líbit každému. Tento model prošel před více než rokem modernizací, která původně velmi nekonvenční ztvárnění zadní části, umírnila. Přesto ale tento automobil stále působí dostatečně osobitě a nezaměnitelně.
Po stránce funkčnosti interiéru je kyron dobrým standardem své kategorie. K vnitřní prostornosti nelze mít nejmenších námitek, stejně tak jako ke snadnému sklápění zadních sedadel a pohodlí, které se cestujícím ve druhé řadě dostává. Přístrojová deska má překvapivě originální tvary, přesto je ale snadno přehledná. Určitá výtka může směřovat třeba k použitému displeji hodin umístěných na středovém panelu. Za slunného dne při rozsvícených světlech totiž nejsou údaje příliš čitelné. Atmosféru uvnitř testovaného vozu vylepšovalo kožené čalounění. Použité plasty na přístrojové desce však nepůsobí tak propracovaně jako například v japonských nebo evropských vozech daného segmentu.
Technika od Mercedesu Společnost SsangYong má nakoupené licence na části podvozku a ústrojí pohonu od Mercedesu. V testovaném modelu, který byl nejvýše postavenou verzí své modelové řady, se tato kooperace projevuje například v použitém motoru. Vznětový pětiválec 2,7 litru totiž ještě před rokem sloužil pod kapotami vozů s třícípou hvězdou ve znaku. V modelu Kyron je kultivovaný a tichý. Jinak spíše klidnější motor je spojen s pětistupňovou samočinnou převodovkou. Ta se vyznačuje překvapivě jemným řazením a také tím, že se vhodnou volbou rychlostních stupňů dokáže přizpůsobit různým jízdním režimům.
Jízdní vlastnosti tohoto vozu jsou laděné především komfortně. Při jízdě potěší velmi nízká aerodynamická hlučnost i příjemný akustický projev ústrojí pohonu. Dojem z jízdy na kvalitních silnicích nejvíce kazí příliš lehké řízení. V kombinaci s testovaným motorem je totiž vybaveno degresivním posilovačem, který se stoupající rychlostí snižuje svoji asistenci. Přesto je ale řízení se zvyšující se rychlostí stále lehčí. Díky tomu má řidič pocit určitého neklidu a menší stability. Ve městě ale vydatnější asistence posilovače usnadňuje manévrování.
Kyron je vozem SUV, který by měl zvládnout také výlety do terénu. K tomu disponuje například stálým pohonem všech kol s trojicí diferenciálů a například také světlou výškou 20 cm. Absence redukovaného převodu však jasně naznačuje, že automobil je navržen hlavně pro běžné silnice.
Zajímavá nabídka SsangYong Kyron ve verzi označované M270XDi překvapuje bohatou výbavou. Z bezpečnostních prvků je samozřejmostí třeba stabilizační systém nebo čelní a hlavové airbagy (chybí však boční). Z komfortních prvků se jedná o již zmiňované kožené čalounění, automatickou klimatizaci, tempomat nebo kůží čalouněný volant. Škoda, že za příplatek 8000 Kč je autorádio, které nelze ovládat pomocí tlačítek na volantu. Na druhou stranu za cenu, která v dané specifikaci činila 809 980 Kč, lze tyto drobnosti snadno odpustit. Nikdo jiný totiž podobně velké SUV s velkým turbodieselem a samočinnou převodovkou nenabízí.
Týdenní test tohoto vozu ukázal, že stojí poněkud mimo hlavní proud středně velkých vozů SUV, který udávají především japonské značky. Kyron se svým projevem tolik neblíží osobním vozům jeho konkurence a své posádce nechává stále pocítit, že řídí off-road. Díky velmi vysoké poloze sedadel a bohaté výbavě ale dokáže svému řidiči dodat pocit, že řídí mnohem větší a také dražší auto, než je tomu ve skutečnosti.
SsangYong Kyron
M270XDi
Koncepce: pětimístné pětidveřové
SUV s motorem vpředu a stálým
pohonem všech kol, rozměry
4660x1880x1740 mm, rozvor
2740 mm, provozní hmotnost
2043 kg, zav. prostor 625 l
Motor pětiválcový turbodiesel,
2696 cm3
Výkon 121 kW (165 k)/4000 min-1
Toč. moment 340 N.m
při 1800-3250 min-1
Převodovka 5A
Zrychlení 0-100 km/h 13,5 s
Největší rychlost 174 km/h
Komb. spotřeba 9,5 l/100 km
Cena 809 980 Kč
Klady: cena, bohatá výbava, nízká
hlučnost, funkce samočinné
převodovky, prostornost
Zápory: příliš lehké řízení, méně
výrazný zátah motoru, absence
redukovaného převodu
***
KONKURENCE
Hyundai Santa Fe působí více jako osobní vůz. Má slabší vznětový motor, který však může být kombinován také s manuální převodovkou. Cenově je model Santa Fe o málo dražší.
Jeep Cherokee má podobné užitné vlastnosti jako kyron. Má však výkonnější vznětový motor a komfortněji naladěný podvozek. Jeep se příjemněji řídí. Jeho silnou stránkou je také image a vynikající terénní schopnosti. Jeep je oprávněně posazen cenově výše.
KIA Sorento už patří mezi starší modely daného segmentu. Jeho turbodiesel 2,5 litru je ale překvapivě živý. Jízdní vlastnosti obou vozů jsou srovnatelné. Sorento se samočinnou převodovkou je asi o 10 % dražší.