Magistrát se dále pokouší zatočit s nevkusnou reklamou v historické části metropole. Loni Praha zasáhla proti křiklavým poutačům, výlohám, svítícím bannerům či obřím vývěsním štítům z plastu, za něž hrozí pokuty a které v terénu kontrolují památkáři. Ukřičenou reklamu se ale stále nepodařilo zcela vymýtit.
Pražská památková rezervaceRezervace zaujímá území o rozloze 8,66 kilometrů čtverečních, to je 1,74 % z celého území města. Zahrnuje historické jádro Prahy, konkrétně tyto čtvrti: Staré Město, Josefov, Malá Strana, Hradčany s Pražským hradem, Nové Město (na východě jen po Sokolskou ulici) s Vyšehradem; dále z malé části pak Vinohrady (Federální shromáždění, Státní opera a Fantova budova hlavního nádraží), Holešovice (Letenské sady s nábřežím), Podolí (porodnice) a Smíchov (Janáčkovo a Hořejší nábřeží s ostrovy). |
Nyní zastupitelé jednají o tom, jak zkulturnit prostředí Pražské památkové rezervace a omezit nelegální inzerci v centru Prahy.
Některé pražské části - historické jádro metropole, Vinohrady, Holešovice, Podolí i Smíchov - by se tak mohly dočkat zpřísnění podmínek pro reklamu. Radní chtějí k mapě navíc připojit i další oblast, kterou považují za historicky významnou. „Přibude ještě část sousedního území Prahy 2 sahající až k náměstí Míru,“ uvedl radní Lukáš Manhart (TOP 09).
Plachty přes lešení? Musí zobrazovat objekt
A čeho se má omezení týkat? Zákaz by měl platit pro rozdávání letáků, brožur, navštívenek, vizitek a katalogů. Týkat se bude také plakátů, a to bez ohledu na použitý materiál. Návrh by se měl zaměřit i na média, která šíří reklamu na veřejně přístupných místech Pražské památkové rezervace.
Z ulic by dále měli zmizet lidé v reklamních převlecích. To se týká například chodících maskotů před masážním salonem na Václavském náměstí, kteří ve zvířecím převleku lákají kolemjdoucí k návštěvě. Změna by se měla dotknout také plachet na stavebních lešeních při opravě budov. „Reklama na nich bude moci zabírat pouze 20 % z plochy a plachta bude muset zobrazovat také samotný objekt,“ uvedl Manhart.
Kromě výše uvedených změn usiluje magistrát o novelizaci zákona o regulaci reklamy, podle nějž by reklamy musely být povinně označeny údaji o zadavateli nebo zpracovateli. To by pomohlo bojovat s černými výlepy. Návrh bude projednávat i resort průmyslu a obchodu.
Nový stavební plán magistrátu rovněž počítá se zákazem nových billboardů. Platit by měl od října. Předpis se týká pouze zastavěné části města a omezí jen nové, nikoli stávající reklamy.
Nebezpečné billboardy u silnic
Jenže zatímco magistrát vytrvale bojuje proti nevzhledným poutačům v historické části Prahy, životu nebezpečnou reklamu u kruhových objezdů a v těsném okolí komunikací už tolik neřeší. Pražská Technická správa komunikací již dříve oznámila, že má v plánu reklamami obstavit kruhové objezdy. Praha tak jde proti trendu odstraňování nebezpečných překážek z okolí silnic, které odvádí pozornost řidičů. Podle obhájců projektu reklamy křižovatku zvýrazní, dopravní experti oslovení serverem Lidovky.cz to však považují za nesmyslný argument. (VÍCE ČTĚTE ZDE)