Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Konec velkých nákupů. Češi šetří

Česko

Tržby se poprvé po 11 letech propadly * Lidé nekupují auta ani nábytek

PRAHA Ekonomická krize ukončila léta české nákupní horečky. Kvůli obavám ze zhoršení finanční situace začali lidé méně utrácet. Tatam je doba jedenáct let trvajícího růstu maloobchodních tržeb. Jasně to dokládají včerejší čísla Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Loni se tržby domácích obchodníků oproti roku 2008 snížily o 4,3 procenta. „V době ekonomické nepohody se chování lidí mění. Domácnosti šetří zejména na drahém a luxusním zboží, jako jsou auta, elektrospotřebiče či nábytek,“ uvedla Helena Horská, analytička Raiffeisenbank. Méně se prodávala hlavně auta „Ekonomická krize srazila prodeje nových osobních a lehkých užitkových vozidel na úroveň ještě před rokem 2007,“ uvedl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Podle statistického úřadu se tržby prodejců vozidel loni propadly o více než 11 procent. „O stejné procento poklesl i počet prodaných nových osobních aut,“ doplnil Tunkl. Domácnosti podle něj k nákupům aut nenalákaly ani loňské výrazné slevy. Ty přitom pokračují i letos, stále bez většího úspěchu.

„Ceny aut sice poklesly, ale zdá se, že to je pro většinu lidí málo,“ upozornil Vladimír Pikora, analytik společnosti Next Finance. Na obavy lidí z ekonomické krize a možné ztráty příjmů doplatili i hoteliéři. Češi totiž omezili také své výdaje za cestování a zejména za ubytování. Úplně nejhorší měsíc pro majitele hotelů byl loňský červen, kdy jim tržby meziročně klesly o více než 20 procent. Za celý uplynulý rok se tržby penzionů a hotelů propadly o 14 procent.

Lidé omezili chození do restaurací Ekonomická recese se však projevila rovněž ve stravovacích návycích českých domácností. Již dávnou minulostí jsou časté návštěvy restaurací a hospod. Ty to také pocítily na svých tržbách, které jim loni meziročně klesly téměř o 10 procent.

Další položkou, kterou se Češi v minulém roce rozhodli omezit, je vybavení domácnosti. O 6 procent méně utráceli za nábytek, pračky, lednice či televize.

České hospodářství se tak dostalo do bludného kruhu, kdy šetřící domácnosti snižují odbyt prodejcům, kteří od výrobců nakupují méně zboží. Ti jsou pak nuceni snižovat výrobu a propouštět zaměstnance, kteří pak opět méně utrácí.

Jedněmi z mála položek, na nichž nejsou Češi ochotni šetřit ani v době krize, jsou léky a potraviny.

Více informací na straně 13

Nejezdí do hotelů -14%

Nekupují nová auta

a údržbě šetří na -11%

Nechodí do restaurací -10%

Nekupují nový

nábytek, elektrospotřebiče

a vybavení

do domácnosti-6%

Meziroční pokles tržeb za rok 2009

Jak lidé šetří

Autor: