Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Konec zázraku. Bratislavský VW stojí

Česko

SLOVENSKÝ DIÁŘ

Ještě před několika lety to byla továrna, na níž stála a s níž padala slovenská ekonomika. Když byla v bratislavském Volkswagenu v létě měsíc celozávodní dovolená, hned to zamíchalo všemi ekonomickými statistikami na Slovensku, od vývozu až po růst hrubého domácího produktu.

Bratislavský VW, který mě vítal vždy při příjezdu po dálnici z Prahy do slovenského hlavního města, vyrostlý na polích před Děvínem – nejhezčí částí rozlehlé metropole – byl takovým majákem v noční tmě. Majákem, na jehož světla jsem se vždy po třech hodinách jízdy od Prahy po dálnici nevýslovně těšil.

Byla to taková polotajná automobilka, téměř nikdo ze zákazníků VW nevěděl, že se třeba jeho luxusní teréňák Tuareg montuje právě tady. Auta z bratislavského VW téměř na Slovensku nejezdila, protože jen málokdo na auta za ceny od půl milionu výše měl. To, co se v Bratislavě, na dohled od rakouských hranic, vyrobilo, se zase naložilo na vlaky a kamiony a odvezlo na Západ.

Pro mladoboleslavskou Škodovku znamenal vstup VW šťastný sňatek, pro bratislavskou automobilku zázrak. Bratislavské automobilové závody se proslavily za Husákova režimu tím, že za celých dvacet let existence nevyrobily kromě pár prototypů žádné provozuschopné auto. Proto byl od VW odvážný už sám fakt, že BAZ svěřil montáž aut. Navíc takových modelů jako Passat, Golf, Tuareg, a dnes dokonce i exkluzivního Porsche Cayenne.

V roce 2003 se už v Bratislavě vyrobilo téměř tři sta tisíc aut, od té doby se toto číslo drží přibližně na stejné úrovni, vysoko nad tři sta tisíc vzrostla naopak výroba převodovek. I dnes, když v Pováží vznikly další dvě obří automobilky Kia a Peugeot, tvoří výroba bratislavského VW 15 procent celkového exportu Slovenska (a automobilový průmysl jako celek přes 30 procent).

V pondělí se bratislavský obr zastavil. Zatím do úterka příštího týdne. Na 7500 zaměstnanců zůstalo doma (většina s plným platem pod závazkem, že si toto „volno“ napracují), někteří ale vzali už dříve nabízených sedm měsíčních platů a dali výpověď.

Ještě v prosinci chtěl VW investovat v tomto roce v Bratislavě 300 milionů eur. A teď? Bratislavský zázrak VW skončil. Stejně jako zázračné roky slovenské ekonomiky.

O autorovi| Luboš Palata, Redaktor LN

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!