V dokladech našli kontroloři například účty za cestu dvou úředníků do Skotska za 64 tisíc korun. „Pochybujeme přitom o přínosu této cesty. Šlo o prohlídku skotského parlamentu, muzea, jezera Loch Ness, budovy BBC a rekonstrukce Kingston Bridge,“ konstatoval šéf NKÚ František Dohnal. Podobně se přitom jezdilo za státní peníze například do Španělska.
Navíc nejde o jediné prohřešky na Generálním ředitelství silnic a dálnic, jehož zřizovatelem je ministerstvo dopravy. Z kontroly NKÚ vyplývá, že zakázky byly neúměrně prodražované.
Ředitelství silnic: vinu nese minulé vedení
Kontroloři se sice soustředili jen na revizi provozních nákladů - tedy na platby za pronájmy, správu a údržbu budov, pozemků a komunikací -, i tak se útraty zvedly o stamiliony od původních plánů.
V roce 2006 narostl rozpočet na provoz oproti schválenému limitu o třetinu - o 359 milionů korun. Rok 2005 byl náročnější, platby za provoz se vyhouply o plných čtyřicet procent, což je o skoro půl miliardy dražší provoz.
Silničáři ale nešetřili ani na vybavení svých kanceláří. Z kontrolního závěru NKÚ totiž vyplývá, úředníci na ŘSD si objednali nábytek za tři sta tisíc, jenže ve finále pak za fakturu zaplatili o 3,8 milionu více. Statisícové částky přitom ředitelství vydávalo za poradce a marketingové služby.
Kontroloři ale upozornili i na případ zaměstnankyně, která si při ukončení pracovního poměru ponechala notebook za 270 tisíc. Úřad však argumentoval, že počítač měl stejně nulovou zůstatkovou hodnotu.
Mezi další pochybení, které kontroloři našli, bylo i nejasné pronajímání prostorů kolem komunikací. Dvě totožná místa u stejné komunikace pronajímali silničáři za výrazně jiné sazby. Rozdíl mezi nájmy totiž podle kontrolorů činil 104 procent.
ŘSD navíc nezákonně umožnilo 29 vedoucím zaměstnancům používat vozy i k soukromým účelům. Bezplatně je lze užívat jen na základě výjimky z ministerstva.
Vedení Ředitelství silnic a dálnic se letos na jaře kompletně vyměnilo.
Současné vedení tvrdí, že pochybení je jednoznačně na straně právě minulého obsazení. To zase zdůvodnilo bobtnající náklady růstem cen energií, služeb a nákladů na údržbu nových úseků dálnic a zvýšením mzdových limitů stanovených ministerstvem dopravy.