Jestli se někomu takový postup nelíbí a nezdá, měl by vědět, že jsme k němu v Brně nakročili. Tedy, radniční koalice. Ta minulý týden využila peníze vybrané od domácností a firem za teplo k tomu, aby dotovala věci, které s teplárnami nijak nesouvisejí.
Rozum by říkal, že pokud je teplo drahé tak, že vydělává (a je možné díky němu dotovat jiné projekty), mělo by zlevnit. Tím spíše, že teplárny patří městu. Politici ale řekli: když tolik vydělávají, ať nám to pomůže plnit volební programy.
Radní tak současně neoficiálně přiznali, že zisky tepláren jsou vysoké. Ale odnesou to klienti firmy. A to hned dvakrát. Ceny se totiž nesnížily, ač mohly. A teplárny, které příslušných 97 milionů chtěly použít na modernizaci a tím zvýšení tržeb (tedy na možné udržení cen), ty peníze budou muset získat jinde. Odkud asi?
Přiznejme, že teplárny již dříve dotovaly některé akce. I to může být sporné. Téměř sto milionů, které firma formou dividend odvedla radnici, je ale extrém, který ani nemá v novodobé historii Brna obdobu. A nic na tom nemění, že to poslouží „bohulibým“ účelům, jako jsou mzdy sester v Úrazové nemocnici nebo oprava plaveckého stadionu za Lužánkami.
Na to, aby Brno fungovalo, má standardní příjmy, například z daní. Radnice může zvýšit koeficienty daně z nemovitosti, ale to není populární.
To, co radní vyzkoušeli, je zavedení supernepřímé daně. Brňané a návštěvníci Brna budou platit městské společnosti a ta peníze odvede městu. A městských společností máme hned několik, byť drtivá většina z nich vznikla právě proto, aby zajistila provoz města, a naopak zlevnila a zjednodušila život jeho obyvatelům. Ať už jde o teplárny, vodárny, pohřební a hřbitovní služby, spalovnu odpadů či dopravní podnik.
Ovšem můžeme se bavit o tom, že zvýšíme poplatek za kremace v městském krematoriu, abychom měli na předláždění toho nejhoršího úseku Masarykovy, kde již některé dlaždice chybí.
V takovém případě však doporučuji na místě uvést jména všech zpopelněných jako sponzory. Stejně jako jména klientů tepláren jako sponzory provozu úrazovky. Protože když už takový krok děláme, mělo by to být se vším všudy. Aby klienti těchto firem rovnou věděli, na co vlastně svými penězi také přispívají.
O autorovi| MILOŠ ŠENKÝŘ, redaktor LN
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Brno