Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Kraj chce R 43 jen přes Bystrc

Evropa

  9:42
BRNO - Spor o trasu silnice R 43 graduje. Představitelé Jihomoravského kraje se snaží přesvědčit odpůrce o tom, že alternativní trasa Boskovickou brázdou nemá smysl. Podle všeho marně.

Rébus jménem R 43. Kraj západně a severně od Brna je zaplněn přírodními památkami a obcemi. A mezi nimi má vést rychlostní silnice, ukazuje silničář Jiří Procházka. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

„Na jedné straně mne tady přesvědčují, že silnice R 43 musí vést do Brna, protože tam míří většina lidí. A na druhé tady otevřeně prohlásí, že by měla být spojnicí Rakouska a Vídně s Čechami a severními státy,“ svěřila se LN brněnská ekoložka a krajská zastupitelka za Stranu zelených Jana Drápalová.

Náměstek hejtmana Milan Venclík skutečně prohlásil: „Ano, staví se tah sever-jih.“ A to je to, proti čemu aktéři sporu stále protestují. Tvrdí, že pokud vznikne trasa R 43 přes Bystrc, bude přes tuto hustě zabydlenou brněnskou čtvrť jezdit rovněž mezinárodní kamionová doprava mezi severem a jihem Evropy. „Pan Venclík to v podstatě potvrdil,“ poznamenala Drápalová. Včera se s dvěma desítkami zastupitelů účastnila semináře o vedení silnice, která má spojit dálnici D 1 se Svitavskem a silnicí R 35 spojující Hradec Králové a Olomouc.

Na jihu je rušno, na severu silnici chtějí
Podle náměstka ředitele brněnského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic Jiřího Procházky je na trase budoucí rychlostní silnice R 43 nejsložitější právě jižní část mezi dálnicí D 1 a Kuřimí. „Čím víc severněji, tím méně problémů,“ dodal. Jenže silničáři by potřebovali začít stavět právě u Brna - Procházka upozorňuje, že už například nynější silnice do Kuřimi neodpovídá požadavkům na třicet tisíc aut, která po ní denně projedou: „Oblast potřebuje kapacitnější napojení.“

Krajští politici tvrdí, že trasa Boskovickou brázdou, tedy vedení R 43 od Kuřimi kolem Chudčic, Veverské Bítýšky k Ostrovačicím, nemá podle jejich propočtů faktický efekt. Potvrdila jim to i studie zpracovaná firmou HBH Projekt. Její zástupci tvrdí, že by byla tato trasa náročnější, vyžadovala by mimo jiné dva tunely a v součtu by byla o šest kilometrů delší. „Neobešla by se navíc bez vedení nové silnice přes Bystrc, opět přibližně v trase Hitlerovy dálnice,“ dodali. Podle Drápalové je to ale možné řešení. „Postavit lepší napojení po zamýšlené trase, ale najít koridor pro silnici v oblasti Boskovické brázdy s minimálními dopady na životní prostředí,“ naznačila.

Rozhodnutí nechala vláda kraji, peníze jsou v nedohlednu
O definitivní trase R 43 mají podle vlády rozhodnout krajští zastupitelé. Jejich brněnští kolegové již nechali v rámci příprav územního plánu zpracovávat i jeho podklady, které by s R 43 na území Brna nepočítaly. Pokud ji ale krajští zastupitelé schválí, musejí se jejich rozhodnutí podřídit. Problém je v tom, že trasa přes Bystrc může mít problémy získat dotace Evropské unie. „Jsem přesvědčen, že pokud tento případ nastane, musíme být připraveni, že tak důležitá stavba vznikne i z národních zdrojů,“ tvrdí krajský radní zodpovědný za dopravu Jaroslav Pospíšil.

O vedení R 43 nyní jedná ministerstvo životního prostředí, výsledky jeho rozhodování by měly být známy příští rok. Proti vedení přes Bystrc protestovalo více než třicet tisíc signatářů petice, další brněnské čtvrti a obce mimo Brno protestují naopak proti vedení Boskovickou brázdou. Očekávaný začátek stavby silnice je nyní v roce 2013.