Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
130 let

Lidovky.cz

Kraje mají potíže s výtluky, o peníze asi požádají stát

Česko

PRAHA Na jedné straně vysoké škody na silnicích, na straně druhé vyčerpané rozpočty na jejich údržbu. Tento pohled dělá s přicházejícím jarem problémy krajům. Protože považují situaci za mimořádnou, chtějí se obrátit na stát s prosbou o finanční pomoc.

„Chtěli bychom o tom jednat, protože náklady jsou letos mimořádné. Neděláme si ale příliš iluzí, že by se v současné situaci ve státním rozpočtu peníze našly,“ řekl náměstek středočeského hejtmana Robin Povšík. Zároveň Středočeský kraj hledá úspory ve svém rozpočtu. Potřeba je prý několik set tisíc korun navíc. Mimo jiné proto, že se rozpočet na silnice loni zmenšoval. „Z průběhu zimy a toho, co se nyní ukazuje na silnicích, je jasné, že bez peněz nemůžeme uvést silnice do alespoň přijatelného stavu,“ říká Povšík. Zatím kraj alespoň přesunul na jaro část peněz, které měl na silnice uvolnit na podzim. Omezení plánovaných větších oprav silnic prý nehrozí, kraj na ně čerpá peníze z evropských fondů.

Podle deníku E15 chce stát požádat o 200 milionů korun na silnice také Jihomoravský kraj. Stát má ale svých starostí se silnicemi vyšších tříd dost. Podle ministra dopravy Gustava Slamečky jsou odhady škod po zimě kolem čtyř miliard korun, což je víc než rozpočet na celý rok.

Na zničených silnicích si majitelé aut ničí kola. „Pro nejbližší dny máme zcela plno. Máme nyní celou řadu zakázek na opravách poškozených vozidel kvůli špatným silnicím,“ řekl už dříve LN servisní technik ze společnosti Emil Frey v Praze.

V takovém případě se může majitel auta obrátit také na správce silnice. Podobně jako zranění chodci na neuklizených chodnících má šanci na náhradu škody. Ovšem jedině v případě, že nemohl nehodě zabránit. Šance na úspěch záleží i na místě, kde se problém stane. Se stížnostmi uspějí řidiči nejčastěji v Praze, kde vyhrají až dvě třetiny řidičů. V ostatních krajích správci silnic jen neradi připustí, že se nehoda stala kvůli jejich silnici.

Autor: