Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Kultovní trabant se vrací

Česko

Sjednocení stálo 1,6 bilionu eur. Na setření rozdílů to však nestačilo

Legendární trabant je opět v kurzu. Zatím sice jen jako artikl pro sběratele, ale možná se brzy na silnicích objeví i retro verze. Vznikl už jeho prototyp a nyní se hledá investor.

Pohodlný pro čtyři dospělé. Hodně místa pro zavazadla. Snadno ovladatelný, rychlý, vytrvalý a robustní. Kdo? Přece Trabant 601. Těmito slovy vychvalovala kdysi reklama bakelitové vozítko s dvoutaktním motorem, snad nejznámější symbol Německé demokratické republiky.

Sjednocení Německa a možnost koupit západní vozy, které byly technologicky mnohem dále, znamenaly pro trabanty z duroplastu rychlý konec. Legendární vůz nezachránilo ani použití motorů od Volkswagenu, které se do trabantů montovaly na začátku 90. let. Na jaře roku 1991 sjel z výrobní linky ve Cvikově poslední vůz, celkem se jich vyrobilo více než tři miliony kusů.

Ojetina dražší než nový vůz Dvacet let po spojení bývalé NDR se západním Německem, zažívá slavné auto velký návrat. Originální trabanty se prodávají průměru za 70 až 80 tisíc korun. Sběratelé se za nimi nejen v Německu, ale také v Česku jen ženou. Původní vozy, ale i podomácku „vylepšené“ varianty jsou cenným sběratelským artiklem. Mezi nabídkami trabantů na prodej se však najdou i kousky, za které si zájemce musí sáhnout pořádně hluboko do kapsy: za starou ojetinu někteří chtějí i 360 tisíc korun.

To je přitom zhruba o sto tisíc korun víc, než kolik by měl stát nový model trabantu NewTrabi. Ten před rokem představili zástupci hračkářské společnosti Herpa a konstruktérské firmy IndiKar na frankfurtském autosalonu. Místo bývalého smradlavého dvoutaktu sleduje prototyp nového trabantu nejnovější trendy, je tedy ekologický a poháněný elektromotorem.

Podle původního plánu by se měl Trabi, který má dosahovat rychlosti 130 kilometrů za hodinu, začít sériově vyrábět v roce 2012. Podmínkou ale je, že se najde vhodný investor. Zástupci projektu přitom nyní nechtějí prozradit, jak hledání investora pokračuje. Přitom zatím vše nasvědčuje tomu, že zákazníci by o nový vůz zájem měli.

S nápadem obnovit výrobu kdysi oblíbeného automobilu přišel bavorský podnik Herpa, který vyrábí modely aut a letadel. Herpa vyráběla trabanty již dříve, jako modely v měřítku 1 : 87, a na trhu šly na dračku. Její manažer Klaus Schindler přišel s nápadem na znovuoživení bakelitového vozítka před pár lety, získal licenční práva na značku Trabant a svůj nápad poprvé představil veřejnosti na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2007. Tehdy se ještě jednalo jen o pouhý model prototypu v měřítku 1 : 10. Z průzkumu mezi návštěvníky se ukázalo, že o auto by byl zájem. A tak o dva roky později již na autosalonu mohli obdivovat prototyp nového trabantu ve skutečné velikosti. Zalíbil se. Podle hlasování čtenářů magazínu Auto.de je nový trabant třetím nejhezčím autem roku.

Mezi elitou retra Pokud se přece jen podaří zahájit sériovou výrobu trabantu, nebude zdaleka jediným legendárním vozem, který by se dočkal znovuzrození. Úspěšný návrat slaví například retro verze modelů Mini Cooper, Volkswagen Brouk nebo Fiat 500.

Původní výrobce slavných aut, východoněmecký státní podnik Sachsenring Automobilwerke, ukončil výrobu na jaře roku 1991. Část firmy se pak podařilo privatizovat a v druhé polovině 90. let továrna začala opět vyrábět. Z pásů už nesjížděly nové trabanty ani wartburgy, firma namísto toho dodávala automobilové díly Volkswagenu, Audi, Opelu i BMW. V roce 1996 dokonce představila vlastní prototyp nového malého vozu. Jeho výroba však nikdy nezačala. Po neúspěšných obchodních krocích se podnik začal topit ve finančních potížích a nakonec upadl do insolvence. Nyní firmu koupila HQM-Gruppe z Lipska a v místě, kde se kdysi vyráběly trabanty, se obnovila výroba autodílů.

***

ROZDĚLENI A OPĚT SPOLU

Po druhé světové válce bylo Německo rozděleno do čtyř okupačních zón.

Americká, britská a francouzská zóna se postupně spojily, čímž vznikla takzvaná trizónie, základ pozdějšího Západního Německa. Naopak sovětská zóna se stále více vyčleňovala.

24. května 1949 vznikla Spolková republika Německo.

7. října 1949 vznikla Německá demokratická republika.

Srpen 1961 začla stavba Berlínské zdi.

9. listopadu 1989 pád Berlínské zdi.

1. července 1990 vznikla měnová, hospodářská a sociální unie.

3. října 1990 Německo se opět sjednotilo.

šk

Aktuální ekonomická data

HDP na osobu 30 846 eur

nezaměstnanost 6,6%

průměrný měsíční plat 2377 eur

počet obyvatel 67,1 milionu

podíl příjemců sociálních dávek 8,4%

výše důchodu muži: 990 eur, ženy: 487 eur

HDP na osobu 21 760 eur

nezaměstnanost 11,5%

průměrný měsíční plat 1976 eur

počet obyvatel 15,1 milionu

podíl příjemců sociálních dávek 17,2%

výše důchodu muži: 1069 eur, ženy: 742 eur *

* Východní Němci mají vyšší důchody, neboť mají odpracováno více let.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!