Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Kulturní granty: návrat kruhem

Česko

Poradní sbor pražského primátora rozhodl, že granty pro příští rok budou fungovat podle pravidel z roku 2006. Sbor, který se scházel celé léto, skončil u provizoria aniž by dokázal oddělit neziskovou a ziskovou sféru.

PRAHA Nový grantový systém by měl fungovat od roku 2010, zatím se grantová komise bude řídit pravidly, která platila před zavedením kritizované dotace na prodanou vstupenku. Nyní se ustaví grantová komise s mandátem jen pro rok 2009 a povede ji radní Milan Richter. Její složení je nejasné, podle radního se čeká na návrh poradního sboru.

Kdo krizi zavinil, bude šéfovat záchranné četě Takové výsledky ovšem smysl letního rokování tohoto uskupení značně problematizují. Radní Richter i přesto hodnotí činnost sboru pozitivně. „Jsem rád, že zavládl konsenzus mezi dvěma skupinami divadelníků a nejen mezi nimi. Dnes se ukazuje, že diskuze, která byla vedena se zástupci kulturní obce v první polovině tohoto roku a jež byla velmi živá a ostrá, vedla k tomu, že obě skupiny musely ve svých požadavcích ustoupit.“ říká.

Publicista Vladimír Just ale soudí, že sbor selhal v oddělení neziskové a ziskové sféry, které je nutné pro průhledné financování kultury. Nevyřešil tak hlavní příčinu sporu mezi umělci a radnicí, který na jaře hýbal veřejností. „O činnosti devětadvaceti blanických rytířů, kteří měli zázračně vyřešit spor pražských radních s něčím, co je jim nebetyčně vzdálené, totiž s českou kulturou, svědčí vyjádření jedné jeho členky: jednání bylo tentokrát konstruktivní, protože se nás teď v létě sešla jen polovina.“ Považuje za neuvěřitelné i to, jak sbor reagoval na petici Za Prahu kulturní. „Podepsalo ji 32 000 lidí a žádala i odvolání radního Richtra. Blaničtí rytíři pana primátora na požadavek reagovali tím, že z něj udělali šéfa budoucí grantové komise. To nemá chybu: ten, kdo krizi zavinil, má šéfovat záchranné četě. To je plivanec do tváře kulturní veřejnosti.“

Pochybnosti vzbuzuje i složení poradního sboru (soupis členů na http://kultura.praha-mesto.cz), kde je kromě osob, které se evidentně financováním kultury nezabývají, i řada představitelů z institucí dotovaných městem, což znamená jasný střet zájmů. Milan Richter nekompetentnost sboru striktně odmítá s tím, že jeho složení bylo v kompetenci primátora. „Nicméně se domnívám, že ten, kdo vede divadlo či jakoukoliv kulturní instituci, je také odborníkem,“ vysvětluje. Vladimír Just považuje složení sboru za skandální. „Za výtvarné umění tam opět kraluje jediný Milan Knížák - kde jsou zástupci desítek jeho oponentů z tzv. nezávislých galerií, kurátoři, kritici, univerzitní profesoři a docenti, kde jsou zástupci akademické obce. Nerad bych se dotknul pár skutečných odborníků ve sboru, ale celkové složení je skandální: o pravidlech rozdělování veřejných financí budou rozhodovat jejich příjemci. A kdo nejvíc křičel (Jezerka, Fidlovačka, Ta Fantastika, Kalich, Karlín, Vinohrady aj.) sedí v poradním sboru.“ Just říká, že ve sboru jsou dva zástupci Činoherního klubu a táže se, kde tedy zůstali lidé ze Zábradlí, z Komedie, z Kašparu, Semaforu, z Dlouhé, Dejvic, Strašnic, „Je-li ve sboru zástupce Karlína, proč tam není nikdo z Městských divadel pražských? Samozřejmě, že tam nepatří ani ti prví ani ti druzí, ale takto to budí dojem, že je to precedentní pomsta na těch neposlušných - napříště o nich za trest budou rozhodovat ti poslušní. Richtrův argument, že kdo vede divadlo nebo kulturní instituci, je také odborníkem, patří do rodu argumentů jakešovských, které by se měly tesat: nejde přece o to, zda to jsou, či nejsou odborníci, jde o to, že jsou ve střetu zájmů.

Mírný pokrok v mezích zákona Sporným bodem usnesení sboru je konstatování, že grantový systém bude otevřený všem subjektům. I Milan Richter připouští, že jde o zásadní problém při řešení současné situace v oblasti pražské kultury. „Podle mých informací zatím nebyl schopen rozdělit ziskový a neziskový sektor.“ V praxi to znamená, že systém bude i nadále otevřený pro turistické atrakce typu Muchovo museum, Duchové Prahy nebo černá divadla. A že se tudíž v zásadě nic nemění. Vladimír Just k tomu dodává: „To, že se situace kruhem vrátila před,Richtrovo zemětřesení‘ - a má ji nadále řešit Richter - je typicky český mírný pokrok v mezích zákona.

Návrat do původního stavu, i když jde zase o provizorium, nejspíš zaktivizuje Petra Kratochvíla majitele Ta Fantastiky, který se již obrátil na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Evropské komise a tvrdí, že Praha léta rozděluje granty v rozporu s EU. Radnice tak bude muset čelit dvěma nespokojeným táborům, i když to radní Richter opět popírá. „Žaloby pana Kratochvíla byly spouštěcím mechanismem změn, ke kterým došlo v grantové politice v roce 2007. Podařilo se dosáhnout dohody, po které žaloby stáhl. Nyní doufám, že sbor nalezl také konsenzus a Petr Kratochvíl své žaloby stáhne.“ vysvětluje.

Just se domnívá, že radní, kteří dovedli financování kultury do tohoto stavu, by na magistrátu neměli být. „Za daného složení radnice, jež po bolševicku vylučuje z rozhodování o kultuře své názorové oponenty jako Jecha a Ryšlinkovou, vidím jediné řešení: pamatovat si ta jména -Richter, Kněžínek, Bednář, Pecha, Böhm a partaje a příště je nevolit. Bude-li jaké příště,“ uzavírá...

Autor: