Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Kunderovo svolení byl blesk z čistého nebe

Česko

PRAHA Hru Ptákovina Milana Kundery, která byla poprvé uvedena v roce 1969 v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, nastuduje nyní Činoherní klub. Podle ředitele této scény Vladimíra Procházky a režiséra Ladislava Smočka by premiéra mohla být na jaře příštího roku.

Kunderův souhlas k provozování Ptákoviny je výsledkem iniciativy Jiřího Srstky, ředitele agentury Dilia, která spisovatele a dramatika žijícího ve Francii zastupuje. „Jeho souhlas nebyl výsledkem žádné nátlakové akce, vzešel z delší přátelské diskuse, kterou jsme spolu vedli při mých návštěvách v Paříži. Snažil jsem se ho přesvědčit, že Ptákovina je výtečná hra a že ji neprávem zatratil,“ vysvětluje Srstka. Ředitel Činoherního klubu zdůrazňuje, že při těchto jednáních, jejichž výsledky se několikrát měnily, od počátku bylo ve hře pouze jméno Ladislava Smočka. „Milan Kundera řekl, že kdyby to snad povolil, tak jedině pro něj - a pak už zase ne,“ doplňuje Srstka.

Po premiéře v Liberci v roce 1969 (režie Ivan Glanc) se Ptákovina v témže roce hrála ještě v ostravském Divadle Petra Bezruče, v Divadle Na zábradlí (režie Václav Hudeček) a v tehdejším Státním divadle Brno pod názvem Dvě uši, dvě svatby. Po roce 1990 se o hru pokoušelo Studio Ypsilon, ale autor k jejímu uvedení nesvolil.

Hru lze označit za komedii s prvky černého humoru, která místy zachází až do absurdní roviny. Zařadila se do proudu protirežimních satir, jaké tehdy psali i další autoři, například Milan Uhde. Děj je jednoduchý: na školní tabuli se objeví kosočtverec, známý znak pro ženské pohlaví, a nastane vyšetřování, během nějž vyplavou na povrch různé vztahy a nepěkné souvislosti.

Opět předběhl svou dobu

„Žil jsem v představě, že Milan Kundera dal do klatby všechny své hry vyjma Jakuba a jeho pána. Několikrát jsem s ním mluvil, když přijel do Prahy. Vím, že probíhala jednání, ale pak všechno utichlo, začali jsme už zkoušet jiný text a teď na podzim najednou blesk z čistého nebe - přišlo svolení,“ říká Smoček.

Podle režiséra je Ptákovina úžasná hra, hluboká analýza žárlivosti a pocitů méněcennosti, jež koncem 60. let neměla takovou rezonanci jako dnes. „Kundera tu opět předběhl svou dobu. Hra určitě není zastaralá, jsou tam úžasné postřehy týkající se i toho, co nás stále zajímá -fízlování, odposlouchávání a špízování všeho druhu. Má humor a zároveň nepostrádá témata, která jdou do krve a ukazují krutost vztahů, což tehdy, v době modelové dramatiky, publikum tolik nevnímalo,“ soudí Smoček, který začne zkoušet v nejbližší době. „Na obsazení začneme okamžitě pracovat, představa už existuje,“ uzavírá.

Autor: