Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Česko

Lanovka z Podbaby do Bohnic nebude. Stavbu zamítli z ekologických důvodů

Lanovku Podbaba – Troja – Bohnice navrhli architekti londýnského studia William Mattews Associates. foto: DPP

Úředníci odboru ochrany prostředí pražského magistrátu zamítli v řízení EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí, záměr výstavby lanovky z Podbaby do Bohnic. Důvodem je její nepřijatelný vliv na krajinný ráz Trojské kotliny a ekologické funkce krajiny. Preferovanou variantou propojení městských částí je tramvajová trať.
  12:45aktualizováno  15:26

Lanovka by způsobila nezanedbatelné a nevratné změny, vyplývá z dokumentu zveřejněného v systému EIA.

Kladné stanovisko EIA je pro výstavbu nezbytné.

Lanovka měla zajistit chybějící přímé propojení mezi městskými částmi Praha 6 a 8 do doby, než vznikne plánovaná tramvajová trať s novým mostem v Troji.

Na trase delší než dva kilometry měly být stanice Podbaba, Troja a Bohnice. Lanovka by za hodinu přepravila až 2300 lidí. Odhad nákladů na výstavbu byl podle dřívějších informací dvě miliardy korun.

„Z hlediska vlivů záměru na životní prostředí a veřejné zdraví představuje záměr významný zásah do znaků a hodnot krajinného rázu Trojské kotliny a nezanedbatelnou změnu a snížení krajinného rázu Trojské kotliny, vyvolává nepřijatelný vliv na krajinu a její ekologické funkce a kulturní dědictví,“ píše se v dokumentu.

Z hlediska ochrany životního prostředí je podle dokumentu projekt přijatelný. Lanovka by totiž jen minimálně ovlivnila ovzduší, klima, půdu, vodu, přírodní zdroje či hmotný majetek. Přijatelně by ovlivnila i život obyvatel.

Podle úředníků je problémem umístění lanovky a její dráhy. Podle nich by totiž ovlivnila jedinečné znaky Trojské kotliny a hodnoty jejího krajinného rázu. Projekt by způsobil nevratné a nezanedbatelné změny. „Záměr je proto z hlediska vlivů na krajinu a její ekologické funkce a vlivů na kulturní dědictví nepřijatelný,“ píše se v materiálu.

„V místě paralelně připravujeme také tramvajovou trať, která byla vždy preferovaným řešením. Stále věříme, že vyjde alespoň jeden z navrhovaných projektů. Tramvajová trať se stane součástí tramvajového okruhu, který byl jednou z hlavních priorit Pirátů v pražských komunálních volbách,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

V minulosti se proti stavbě lanovky postavili někteří obyvatelé a občanské spolky. Terčem kritiky se stala rovněž pro některé politiky, kteří projekt označili za nesmysl a vyhazování peněz. Pražský radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS) loni v září na zasedání zastupitelů dokonce řekl, že na takovou „kravinu“ peníze z městského rozpočtu rozhodně nedá.

Kromě lanovky plánuje město vytvořit projekt tramvajové trati. Ta povede z Podbaby do Troje po novém mostě přes Vltav ve špičce Císařského ostrova. Následně tramvaje pojedou tunelem nahoru do Bohnic.

Předpokládané náklady dosahují částky 6,5 miliardy korun. Stavba by mohla začít v roce 2030 a trvat čtyři roky.

25. října 2023

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!