Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Led roztrhal silnice, jsou ještě nebezpečnější

Česko

Kvůli výmolům přibývá nehod. Řidiči prohrávají boj o odškodné

PRAHA Cesta po mnoha českých silnicích začíná připomínat jízdu zručnosti. Jen s jedním podstatným rozdílem. Nekličkuje se mezi neškodnými plastovými kužely, ale mezi dírami a výmoly. V republice jsou jich desetitisíce. Kvůli výmolům roste i počet vážných nehod.

„Silnice jsou u nás ve srovnání s Evropou v hrozném stavu, zima to ještě zhorší,“ tvrdí mluvčí Ústředního automotoklubu Pavel Kuchárik.

Špatný stav silnic a zvyšující se počet nehod přiznávají i sami silničáři. Neobvykle velký počet děr přičítají špatnému počasí posledních měsíců. Především pak mrazům. „Silnicím nejvíce škodí, když do prasklin, které způsobují nejčasteji kamiony, zateče a voda pak zmrzne. Led dokáže silnici doslova roztrhat. To je nyní docela běžná situace,“ říká Libor Topol, ředitel Správy a údržby silnic ve středočeském Benešově.

A bude ještě hůř. Zničené silnice totiž silničáři nemají za co opravit. Dlouhá a tuhá zima na mnoha místech vyprázdnila jejich kasy. Jinak řečeno, silničáři utratili všechny peníze při sněhových vánicích.

„Měli jsme na zimní údržbu vyčleněno 27 milionů korun. A jen v lednu jsme utratili 53 milionů. Museli jsme sáhnout na peníze, za které se normálně rekonstruují silnice po zimě,“ popisuje finanční situaci benešovských silničářů Libor Topol.

Situace v hlavním městě je kritická. Některé vedlejší ulice připomínají doslova tankodromy. O zbídačeném stavu ulic svědčí statistika jejich správce. Technická správa komunikací totiž za necelé dva měsíce nového roku přijala stížnosti od 80 řidičů, kteří tvrdí, že si kvůli rozbitým pražským cestám zničili svůj vůz. „Těch žádostí je opravdu hodně. Vždyť za celý minulý rok nás žádalo o odškodnění 160 lidí,“ říká mluvčí správy Tomáš Mrázek.

Řidiči, kteří si na rozbité silnici poškodí auto, mají jen minimální šanci, že jim správce komunikace jejich stížnost uzná a defekt proplatí. „S odškodněním ročně uspějí jen řádově jednotky řidičů. Většinou se ukáže, že jeli nepřiměřenou rychlostí,“ řekl Miroslav Mocek, zástupce ředitele Krajského úřadu Pardubického kraje.

Pokračování na straně 4

Led roztrhal české silnice

Kvůli výmolům roste počet vážných nehod. Odškodnění se přitom řidiči dočkají jen výjimečně

Dokončení ze strany 1

Podle dopravních odborníků ale řidiči prohrávají neprávem. V mnoha případech, třeba při předjíždění, nemají možnost se díře vyhnout. Se stížnostmi uspějí řidiči nejčastěji v Praze. Vyhrají až dvě třetiny řidičů. V ostatních krajích správci komunikací jen neradi připustí, že se nehoda stala kvůli jejich silnici. O odškodnění tam proto žádá i daleko méně lidí. Například společnost Brněnské komunikace, která je největším správcem silnic v moravské metropoli, eviduje od prosince takových žádostí pouze jedenáct.

Řidiči většinou doplatí na jednoduchou formulku. Silničáři po prozkoumání okolností konstatují, že řidič nepřizpůsobil rychlost stavu silnice. Podle mluvčího Ústředního automotoklubu Pavla Kuchálika má s odškodněním šanci uspět jen řidič, kterého na naprosto bezproblémové silnici potkal například půlmetrový výmol, který mu zdevastoval vůz.

„Řidiči, kteří by si auto zničili na hrbolaté a nekvalitní komunikaci, to ani nemusí zkoušet. Kraj je smete s tím, že měli přizpůsobit rychlost kvalitě cesty,“ vysvětluje Kuchálik.

Podobně celou situaci vidí i mluvčí Autoklubu ČR Václav Špička. „U nás se stále říká, že řidič něco zanedbal, že nepřizpůsobil svou rychlost terénu. Stát je za tyto případy popotahován jen velmi ojediněle. A je to logické. Je totiž o mnoho snazší usvědčit řidiče z nepřiměřeně rychlé jízdy než dokázat kraji, že za škodu mohla jeho zanedbaná silnice,“ myslí si Špička.

Tuto praxi potvrzují policejní statistiky. I policisté vidí za utrženými koly ve výmolech většinou chybu motoristy. V roce 2009 se kvůli závadě komunikace stalo jen 307 nehod, což je v porovnání s ročním úhrnem zanedbatelné číslo. Skutečný počet nehod, které rozbité silnice způsobí, bude ale podstatně vyšší. Končí totiž v kolonce nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, což je druhá nejčastější příčina havárie. Z tohoto důvodu se stalo více než 7 tisíc nehod, při kterých zemřelo 90 lidí.

***

Malé šance řidičů

Jen málo řidičů uspěje se stížností, že si na nekvalitní silnici zdemolovali vůz. Ve většině krajů dostane odškodné jen několik osob ročně. Zářnou výjimkou je Miroslav Skalický. Tento šofér se nevzdal, když mu Pardubický kraj odmítl proplatit utržené kolo jeho vozu. Vše hnal k soudu a u nejvyšší instance uspěl. Ústavní soud mu loni přiznal odškodné 7000 korun. Větší šance mají řidiči v Praze. Technická správa komunikací loni uznala dvě třetiny ze všech stížností. Na odškodném vyplatila přes jeden milion korun. Ošidné údaje o haváriích Nehod kvůli silnici je víc, tvrdí odborníci

* Podle oficiálních údajů loni havarovalo kvůli závadě silnice 307 motoristů. * Špatné silnice jsou však podle dopravních odborníků příčinou mnohem více havárií, než uvádějí policejní statistiky. Nehody, na nichž může mít třeba výmol důležitý podíl, jdou často oficiálně na vrub šoféra a spadají do kolonky nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. To je vůbec nejtragičtější příčina dopravních nehod v Česku.

Autor: