Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Lék ať si hledají státy

Česko

Skomírající automobilky se záchranného „europlánu“ z Bruselu nedočkají

BRUSEL Národní vlády mají obrovské možnosti zcela v souladu se zákonem pomoci svým skomírajícím automobilkám a měly by toho využít. Právě tento vzkaz vyslala včera eurokomise, když na žádost českého předsednictví vymezila pole pro legální pomoc sektoru.

Zároveň Brusel ukázal palec dolů protekcionismu – opatření, kdy by na dotaci dosáhl jen národní výrobce v dané zemi, a nikoli všichni stejně.

Eurokomisař pro průmysl Günter Verheugen připomněl, že možné injekce pro automobilky jsou dvojí – staré a nové.

Za staré označil existující pravidla státní pomoci, jež říkají například to, že dotace z veřejné kasy investované do vědy a výzkumu firmy jsou v pořádku. Mezi nové zařadil úvěry od Evropské investiční banky v miliardách eur schválené v prosinci – a hlavně pak takzvané šrotovné.

Prémii za odložené staré auto při koupi nového zavedlo už devět zemí a podle Verheugena je dopad šrotovného „větší než očekávaný; vozový park v Evropě mládne rychleji“.

Šrotovné chvíli zvažovala také česká vláda, nakonec od něj ale ustoupila.

Co je „povolené šrotovné“, vymezil eurokomisař poměrně prostě: „Nesmí diskriminovat výrobce podle jejich národní vlajky.“

Pokud je tedy prémie nabídnutá na všechna auta bez rozdílu značky a nákupčí prokáže, že dal vůz skutečně sešrotovat, a ne jej pouze dál prodal, taková podpora státu bez problémů projde.

Česko takové vymezení mantinelů přivítalo.

Jak Verheugen, tak šéfka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová apelovali na zodpovědný přístup k sektoru v současné krizi.

„Automobilový průmysl je strategické odvětví pro Evropu, a musí být zachráněn,“ řekl Verheugen s odkazem, že sektor dosahuje obratu 780 miliard eur ročně a dává práci 12 milionům lidí.

„Nicméně nemají se zachraňovat nezachranitelné firmy. Krize by měla vést k restrukturalizaci, k níž mělo dojít už dávno,“ pokračoval Günter Verheugen a předestřel budoucnost průmyslu.

„Buď sektor zezelená, nebo nebude vůbec,“ řekl také Verheugen v narážce na úsporné nízkoemisní vozy, na něž by se firmy podle něj měly zaměřit.

Neelie Kroesová dodala, že komise dostala zatím od šesti zemí plán injekcí do automobilové výroby a prozatím neobjevila „zásadnější problém“ s představou vlád a normami o povolené pomoci.

Po tlaku Bruselu by měla i Francie stáhnout svůj požadavek, aby továrna, která dostane dotaci, nesměla poté propustit ani jednoho zaměstnance na francouzské půdě.

Právě takové zásahy přitom strážkyně europravidel označila za protekcionismus. „Protekcionismus rozhodně není to, co Evropané a evropské firmy potřebují,“ řekla Neelie Kroesová.

Oba politici pak ještě zdůraznili, že Brusel nebude předkládat žádný plán na záchranu automobilek, nebude nikoho nutit do šrotovného ani někomu radit, aby restrukturalizoval. „Tohle mají v rukou jen a jen jednotlivé vlády a podniky,“ zdůraznil Verheugen.

***

Šrotovací prémie ve vybraných zemích

Jde o státní dotace, které mohou lidé za určitých podmínek získat při koupi nového auta a sešrotování starého. Například ve Francii mohou kupující ušetřit až 1000 eur, když sešrotují vůz starší 10 let, v Německu až 2500 eur, když zlikvidují auto starší devíti let.

Španělská vláda zase na nový vůz poskytuje bezúročnou půjčku až 10 tisíc eur tehdy, když řidič sešrotuje vůz starší 10 let či s více než 250 tisíci najetými kilometry. Nabídka se týká lidí kupujících nové auto v ceně do 30 tisíc eur a s emisemi do 140 g/km.

eko

S čím se potýkají automobilky

Saab Loni prodělal tři miliardy švédských korun (asi 7,5 miliardy Kč). Podobnou ztrátu očekává i letos.

Opel Německá automobilka zoufale potřebuje pomoc ve výši 3,3 miliardy eur (více než 93 mld. korun).

Koncern PSA Peugeot Citroën Francouzský koncern vykázal za minulý rok ztrátu zhruba 9,8 mld. Kč.

VW Největší evropská automobilka poprvé po 25 letech omezila výrobu ve svých německých závodech.

BMW Prodej BMW se loni snížil o 4,3 procenta na 1,436 milionu vozů. V prosinci se prodej propadl o 26 procent.

O autorovi| Kateřina Šafaříková, stálá zpravodajka LN

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...