Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Lékaři se bojí, že jim jejich „exodus“ pacienti vrátí

Česko

PRAHA Z vyděračů nikdy nebudou slušní a laskaví lidé. Zveřejněte seznam těch, kteří podali výpověď v rámci kampaně Děkujeme, odcházíme. Takové výzvy se po ukončení protestní akce šíří mezi pacienty. Obracejí se s nimi na vedení nemocnic i zájmová sdružení.

„Ráda bych se těmto lékařům vyhnula. Nejlepší by byla možnost, kdyby žádný z nich nebyl přijat zpět,“ napsala jedna z rozhořčených pacientek do redakce LN.

Řada stížností a žádostí o přehled stávkujících doktorů dorazila i na svaz pacientů, který hlídá dodržování práv lidí u lékařů. Jeho šéf Luboš Olejár odmítá, že by seznam někdy vznikl. „Odpovídáme, že takové seznamy nebudou. Důležité je, zda péči poskytuje lékař-odborník. Nezáleží, zda dal výpověď,“ říká.

Šéfové nemocnic se přesto připravují, že nyní povedou boj s novým protivníkem – naštvanými pacienty. „Lidé si udělali negativní obrázek. Očekávám, že rapidně vzroste počet stížností. Každý si bude dvojnásob kontrolovat, zda je práce odvedená ve zdravotnictví adekvátní očekáváním,“ míní třeba ředitel FN Hradec Králové Roman Prymula.

Pokračování na straně 2

Dokončení ze strany 1

Důvodem podobných útoků na lékaře zpravidla není nepřejícnost nebo závist vyššího platu. Největší vášně vyvolala samotná kampaň, kterou lékaři zvolili v čele s heslem Náš exodus, Vás exitus? „Je pravdou, že jsme zaznamenali negativní i odsuzující ohlasy veřejnosti na způsob vedení kampaně,“ přiznává mluvčí Karlovarské krajské nemocnice Zdeňka Marková.

I přes stížnosti lidí ale žádný seznam rebelujících lékařů zveřejněn nebude. Nemocnice to ani nemůžou udělat. „Pacient nemůže oficiálně zjistit, jestli ten který lékař protestoval, protože to je chráněné zákonem o ochraně osobních údajů,“ uklidňuje situaci právník Platformy zdravotních pojištěnců Ondřej Dostál. I vedení nemocnic ale přiznává, že budou lékaře více kontrolovat: „Samozřejmě s lepším ohodnocením práce lékařů budu důsledněji dbát na to, aby se chování některých lékařů zlepšilo,“ říká ředitel Stodské nemocnice Vlastimil Bureš.

A budou na to zřejmě dbát i pacienti. Počet stížností tak může narůstat. Vzhledem k tomu, že v Česku neexistuje zvláštní úřad, který by podobné ohlasy řešil, dá se těžko odhadnout, o kolik. Lidé se můžou obracet na ministerstvo, ombudsmana, advokáty, nebo na oborové komory. „Stížností ročně řešíme zhruba 800 až 1000. V poslední době nebyl nějaký výrazný nárůst. Ale zatím je to krátká doba. My sami máme zájem, aby pacienti posílali své stížnosti právě nám,“ hodnotí situaci mluvčí České lékařské komory Michal Sojka.

Lékařský protest ale nebude mít dopad jen na vztah mezi lékaři a pacienty. Mezi nimi se podle většiny nemocnic i odborníků vyhrocená situace časem uklidní a lékaři si získají stejnou důvěru, kterou měli doposud. Větší dopady můžou mít nakonec stažené výpovědi na atmosféru na pracovišti. „Vztahy mezi lékaři a pacienty, stejně jako mezi lékaři a dalším zdravotnickým personálem kampaň zhoršila,“ přiznává Karel Bajer z vedení nemocnice Jindřichův Hradec. Potvrzuje to i šéf kadaňské nemocnice Josef Mašek: „Nevnímáme tolik negativní ohlasy veřejnosti jako problémy mezi jednotlivými lékaři. Vyhrocené jsou teď i vztahy mezi lékaři a sestrami, ale víc je to vidět ve velkých nemocnicích.“ Sestrám a nelékařům slíbila vláda přidat v příštím roce.

„Podstatné změny chování ale neočekáváme, rozhodující bude čas a postupné naplňování jednotlivých bodů dohody,“ myslí si Bajer.

Poznámku k tématu čtěte na straně 12

„Vztahy mezi lékaři a pacienty, stejně jako mezi lékaři a dalším personálem kampaň zhoršila“

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!