Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

LEKCE ZE SVĚTA

Česko

Izrael: výuka o holokaustu on-line

Pro učitele, kteří hledají vhodnou metodiku, jak učit o holokaustu, připravila Mezinárodní škola pro výuku o holokaustu při památníku hrdinů a obětí holokaustu Jad Vašem v Jeruzalémě speciální on-line kurz. V něm se mohou naučit didaktické postupy, které by jim měly pomoci při výkladu složité látky. Přitom je uplatňována zásada Jad Vašem, kdy jsou všechny historické události vysvětlovány multidisciplinárními metodami.

Součástí kurzu jsou i hodnocené úkoly. Účastníci mohou využívat on-line učebnice. V nabídce jsou také kurzy Předválečný židovský život, Německo 1918–1943, Život Židů v ghettech, Konečné řešení židovské otázky a Uctění a památka obětí holokaustu. Do výuky je možné se přihlásit do konce roku 2009. Přístup k zaregistrovaným kurzům platí šest měsíců. Podrobné informace najdete na http://yadvashem. macam.ac.il/is/en/.

Dánsko: klimatické změny do škol

Změny klimatu jsou natolik závažným tématem dnešní doby, že se je v Dánsku rozhodli zařadit do výuky na všech stupních vzdělávacího systému. Kodaň bude navíc v prosinci 2009 hostit mezinárodní konferenci OSN o změnách v klimatickém systému (COP 15).

Pro inspiraci dánským pedagogům, jak konkrétně o klimatických změnách učit, vznikl internetový portál Teacherscop15.dk. Nabízené metodické programy jsou sice pojaty z perspektivy dánského systému výuky, avšak věcně mohou inspirovat učitele z celého světa.

Maine: notebook pro každého žáka SŠ

Navzdory sníženému rozpočtu se přibližně polovina středních škol v americkém státě Maine rozhodla připojit se ke státnímu projektu, který chce, aby od tohoto podzimu měl každý žák ve třídě k dispozici notebook. Zbylé střední školy se rozhodly přijít na finančně schůdnější řešení. Původně byl program na zavedení laptopů do škol navržen roku 2002 pro všechny žáky sedmých a osmých tříd. Nyní však má být rozšířen i na všechny střední školy ve státě Maine. Jenže zatímco základní školy obdrží prostředky na zakoupení veškerého vybavení včetně počítačů samých, střední školy dostanou finance pouze na zajištění bezdrátového internetového připojení a zbytek si musí uhradit z vlastních zdrojů. Následkem toho se do počáteční fáze projektu zapojí asi jen polovina středních škol.

O autorovi| Připravila Julie Ravingerová