Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Lepší značky. To byla cena za první plakáty

Česko

PRAHA První billboardy u českých silnic začaly vznikat už na počátku 90. let. Průkopníkem byla společnost Quo, která přišla za ministerstvem dopravy s tehdy neodolatelnou nabídkou. „ Řekli jim, že pokud dostanou nájemní smlouvy na své billboardy, vybaví silnice moderním reflexním dopravním značením. Ve srovnání s tehdejšími značkami to byla převratná novinka. Takže se není čemu divit, že ministerstvo na tento obchod kývlo,“ popisuje první krůčky billboardů u českých silnic ředitel ŘSD Jiří Švorc.

Firma Quo ale dobře věděla, co dělá. S ministerstvem totiž podepsala nájemní smlouvy až na dvacet let. Vypovědět takový kontrakt by přitom pro ministerstvo znamenalo velmi tučné penále. Ostatně Quo, respektive její nástupnická společnost NewsOutdoor je doteď hlavním hráčem mezi poskytovateli reklamy u českých silničních tahů.

Pravý billboardový boom začal v půli devadesátých let. Až na přelomu milénia ministerstvo dopravy obrátilo a začalo proti přílivu billboardů brojit. „Tam už byly jasné tlaky neprodlužovat smlouvy a nové nepodepisovat. Dělaly se velké zátahy na černé billboardy. Od té doby počet poutačů postupně klesá,“ popisuje změnu postoje jeden z tehdejších zaměstnanců ministerstva. I přesto se však našly firmy, které dokázaly zpřísňující se postup ministerstva obejít. Své billboardy totiž postavily až za ochranným pásmem dálnice, kde jim je ministerstvo nemuselo schvalovat. To je případ obřích orlic Mattoni, které stojí v polích daleko od dálnice. I vůči nim se dopravní resort snažil bojovat, když ochranné pásmo prodloužil až na 250 metrů.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!