Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

„Letadlo přistávalo jen jednou“

Česko

Jeden z navigátorů smolenského letiště prozradil detaily konverzace mezi posádkou a řídící věží, která předcházela sobotní nehodě. MOSKVA/PRAHA Pomalými krůčky se polští a ruští vyšetřovatelé dobírají příčin pádu polského vládního letadla. Rusové stále spekulují o tom, že nehodu mohla zavinit jazyková bariéra v komunikaci mezi posádkou a letištěm ve Smolensku. Poláci se tomuto tvrzení brání.

„Šéf letového provozu varoval před nevhodným počasím k přistání, ale posádka v něm přesto pokračovala bez povolení,“ řekl včera ruskému listu Komsomolskaja pravda Anatolij Muravjev, jeden z navigátorů smolenského letiště, který sledoval přistání letounu Tu-154. „Řídící věž jim třikrát nařídila, aby letištěm pouze proletěli. Když posádka neposlouchala, dispečeři mohli pouze pokračovat v navigaci letadla,“ sdělil Muravjev a na vysvětlenou dodal: „Nemáme právo nařizovat civilním pilotům.“ V rozporu s teoriemi, že letoun se o přistání pokusil celkem čtyřikrát, navigátor prohlásil, že letadlo udělalo přistávací manévr pouze jednou, načež se okamžitě zřítilo. Muravjev se v rozhovoru vyjádřil také k tomu, zda k havárii mohla přispět jazyková bariéra. „Nevylučuji to jako jeden z důvodů. Dispečer mluvil s posádkou rusky, zbývající (dispečeři) mu radili anglická slovíčka,“ prozradil.

Jeho tvrzení je však nepochopitelné ve srovnání s tím, co tvrdí blízcí přátelé a kolegové kapitána prezidentského stroje Arkadiusze Protasiuka. Ti polskému listu Gazeta Wyborcza řekli, že hovořil plynně rusky, a navíc nepřistával na smolenském letišti poprvé. Tři dny před nehodou sem vezl polského premiéra Donalda Tuska, a žádné problémy s komunikací nebyly.

Identifikováno asi 40 obětí Polští vyšetřovatelé oznámili, že během dneška, nejpozději zítřka by měl být hotov přepis informací z černých skříněk nalezených na místě neštěstí. „Nemůžeme zatím s úplnou jistotou říci, co je na nich zaznamenáno,“ uvedl včera Zbigniew Rzepa, člen polského vyšetřovacího týmu. Polská strana vůbec přistupuje k celé věci opatrněji. Tamní vláda oznámila, že bude o výsledcích vyšetřování nehody informovat výhradně prostřednictvím generální prokuratury, aby se zamezilo jakýmkoli spekulacím.

To Rusové již v pondělí část obsahu černých skříněk prozradili. Záznamy údajně potvrzují, že posádka byla včas varována před špatným počasím na smolenském letišti a bylo jí doporučeno využít k přistání jinou destinaci. Zjistilo se také, že na palubě nedošlo k požáru ani výbuchu do doby, než se stroj střetl se zemí. Funkční byly i motory. Následující dny bude pokračovat jak vyšetřování místa nehody, tak identifikace obětí. Zatím se podařilo určit totožnost přibližně 40 cestujících.

***

Vyšetřování

Mezi možnými příčinami pádu letadla Tu-154 se od počátku uvádí: chyba pilotů, špatné počasí či porucha letounu. Údaje z černých skříněk zatím poslední možnost vyloučily.

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...