Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Letiště, ale hlavně nákladní

Česko

Místo vojáků překládací centrum. Tak má vypadat budoucnost vzdušného přístavu v Přerově

PŘEROV Stále ještě vojenské letiště v Bochoři u Přerova by se mělo zaměřit na nákladní dopravu. V té mají na Moravě zatím dominantní postavení letiště v Brně a v Ostravě. Stejně jako v dopravě osob.

Podnikatelský plán regionálního letiště v Přerově, který minulý týden schválila Rada Olomouckého kraje a ve středu přerovští radní, doporučuje využít právě přepravy nákladů jako těžiště budoucího fungování letiště. Cena přestavby? Asi 2,3 miliardy korun.

Náměstek přerovského primátora Josef Kulíšek (ODS) upřesnil, že schválení podnikatelského plánu otevírá možnosti získání peněz z Evropské unie. Ve hře je 600 milionů korun. „Studie dosahuje takových odborných parametrů, že může být přednesena Evropské komisi, která rozhodne, zda dosáhneme na prostředky z Regionálního operačního programu střední Morava, případně jiných evropských zdrojů,“ řekla vedoucí odboru strategického rozvoje kraje Michaela Pruknerová. Ta plán rozvoje letiště představila dopravním expertům Evropské komise. Stanovisko Bruselu zazní nejpozději na podzim. „Nebude jednoduché peníze získat, protože o prostředky budou usilovat i další moravská letiště. Konkurence je bohužel silná,“ řekl primátor Přerova Jiří Lajtoch (ČSSD).

Studie předpokládá stavbu nového cargo terminálu – logistického centra pro nakládku a vykládku zboží. Nutné bude i prodloužení vzletové a přistávací dráhy o dalších 700 metrů k současné dva a půl kilometru dlouhé ranveji, která již nyní patří k nejdelším na Moravě. Provozovatelem komplexu by měla být společnost Regionální letiště Přerov, kterou loni na podzim založil Olomoucký kraj – a jako akcionáře do ní přizval i město Přerov a sousední Zlínský kraj. Kromě peněz z Evropské unie přitom pro první fázi autoři nynější studie počítají s 63 miliony korun od ministerstva obrany jako dosavadního provozovatele letiště a s 37 miliony korun právě ze zdrojů společnosti Regionální letiště Přerov. „K prvořadým úkolům patří vedle získání peněz převod pozemků od ministerstva obrany do vlastnictví Olomouckého kraje. Stejně důležitá bude i oprava stávající vzletové a přistávací dráhy,“ dodal Kulíšek.

Plán budoucího využití letiště vedle hlavního zaměření na přepravu zboží počítá také s civilními lety osob i výcvikovým a sportovním létáním, avšak pouze okrajově. Se zaváděním pravidelných letů mají problémy i brněnské a ostravské letiště, kterým se v této oblasti Přerov nemůže vyrovnat.

Přerovské letiště bylo od svého založení ve 40. letech minulého století výhradně vojenskou základnou. V roce 2003 armáda rozhodla o přesunu části vrtulníkové letky na základnu v Náměšti nad Oslavou a počítala s postupným ukončením provozu. Vláda ale po sérii protestů souhlasila s tím, že letiště bude sloužit pro smíšený vojenský a civilní provoz, postupně by se letiště mělo stát civilním.

Letiště je největším konkurentem vzdušných přístavů v Brně a v Ostravě. I tam plánují rozsáhlá logistická centra, k nimž plánují využít i blízkosti dálnic a vlastních železničních vleček.

***

Stanovisko Bruselu, odkud by měly přijít potřebné prostředky, zazní nejpozději na podzim

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: