Podle deníku New York Times čtyřměsíční rekonstrukce zřejmě přispěje k většímu zpoždění letadel. Přes letiště JFK přitom do Spojených států proudí nejvíce zahraničních návštěvníků.
V současnosti je průměrné zpoždění letadel na letišti jedna hodina. V loňském roce odstartoval později, než měl, každý pátý let. Podle deníku tak letiště JFK v tomto ukazateli patří mezi důležitými americkými letišti mezi nejhorší.
Oprava ranveje 13R-31L, která je se 4,4 kilometru druhou nejdelší přistávací dráhou ve Spojených státech, by v budoucnu měla počet zpoždění snížit. Kvůli rekonstrukci ranveje, která obstarává na letišti zhruba třetinu přistání a vzletů, ale klesne počet letů z New Yorku, hlavně od velkých leteckých přepravců jako Delta anebo JetBlue, zvláště v červnu, kdy začíná letní špička v letecké přepravě.
„Na letišti, které je již pověstné dlouhým čekáním, by tak mohla přibýt další zpoždění: ze 46 nejčastěji zpožděných domácích linek jich polovina startovala z JFK, anebo tu přistávala,“ uvedl newyorský deník. Chystané několikaměsíční uzavření dráhy podle něj navíc přichází v době, kdy letiště na celém světě zvýšila bezpečnostní opatření kvůli neúspěšnému teroristickému útoku o vánočních svátcích na letadlo letící z Amsterodamu do Detroitu, a vzrostl tak počet zpožděných letů.
Podle listu navíc problémy na letišti JFK mohou řetězově zpožďovat letadla po celých Spojených státech. Zástupci letiště i aerolinek ale podobné obavy odmítají. „Nemůžu říct, že nebudou žádné potíže - pár se jich určitě vyskytne - ale děláme hrozně moc proti, abychom jim předešli,“ řekla deníku ředitelka pro letecký provoz Susan M. Baerová.
Všichni velcí letečtí přepravci na letišti například souhlasili s tím, že začátek rušných letních letových řádů přesunou až na červenec, tedy o měsíc později než obvykle. Menší část letů se pak letišti úplně vyhne.
New York Times ale připomínají, že podobná oprava ranveje v kombinaci s nepříznivým počasím loni v Minneapolisu značně zvýšila počet zpožděných letů navzdory preventivním opatřením. Počasí by mohlo způsobit problémy i v New Yorku. Pokud bude foukat silný východní nebo západní vítr, bude k dispozici jenom jedna ranvej.
Oprava dráhy, která ročně zaznamená kolem 140 000 letů, přijde na 376,3 milionu dolarů. Nynější asfaltový povrch vystřídá betonový, jenž by měl prodloužit životnost dráhy o 40 let. Dráha se také rozšíří a získá lepší technické vybavení. Ranvej patří k původním vzletovým drahám letiště, které slouží od roku 1948, kdy na něm 1. července začal komerční letový provoz. Díky její délce by na ní mohl přistát i raketoplán.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy