Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Letní zájezdy? Češi vyčkávají

Česko

Lidé se v době krize bojí dopředu plánovat dovolenou * Cestovní kanceláře jsou zatím v klidu

PRAHA Obavy českých domácností z možného zhoršení finanční situace přetrvávají i v letošním roce. Lze to velmi dobře pozorovat na přístupu lidí k nákupům letních dovolených. Podle informací zástupců cestovních kanceláří letošní prodeje letních dovolených v předstihu věrně kopírují uplynulý rok.

Zatímco v minulosti každoročně přibývalo klientů, kteří si zájezdy pořizovali již v předstihu (na první moment), vloni to již neplatilo. Důvodem byla krize a obavy lidí z budoucnosti. Domácnosti s nákupem zájezdů od cestovních kanceláří vyčkávaly co možná nejdéle, řada lidí si zájezd koupila až v rámci nabídky last minute.

„Vyčkávací taktika lidí při pořizování letních dovolených je patrná i v letošním roce. Domácnosti se stále obávají, že se jim může zhoršit jejich finanční situace, například z důvodů ztráty zaměstnání. S nákupem dovolených v předstihu tak nespěchají,“ uvedl Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCK).

Podle něj se ale neočekává, že by letošní rok znamenal pro cestovní kanceláře další meziroční pokles, který touroperátoři pocítili v loňském roce. „Cestovní kanceláře pro letošní rok připravily prakticky stejné množství kapacit, co prodaly vloni. To znamená zhruba dva miliony zájezdů,“ doplnil Okamura. Sám očekává, že letošní rok bude co do prodejů zájezdů stejný jako ten loňský.

Podle údajů AČCK se vloni v České republice prodalo celkově přibližně 1,95 milionu zájezdů za zhruba 12 miliard korun. To proti roku 2008 znamenalo meziroční pokles zhruba o 15 procent v počtu zájezdů. Tržby vloni meziročně spadly dokonce o 20 procent.

Novodobý fenomén: kratší dovolená Cestovky letošní vývoj hodnotí zatím pozitivně. „Když se podívám na dosavadní prodeje letošních letních dovolených, není to proti loňsku ani lepší, ani horší. A to je v současné krizové době dobrý výsledek,“ řekl Tomáš Brejcha, mluvčí cestovní kanceláře Čedok.

Podobná slova je možné slyšet i od ostatních kanceláří. „Zájem o letní zájezdy v předstihu je letos na srovnatelné úrovni jako vloni. To ale znamená změnu proti minulým rokům, kdy podíl dovolených prodaných na první moment každoročně narůstal asi o pět procent,“ uvedl Daniel Plovajko, tiskový mluvčí cestovní kanceláře Fischer. „Vloni jsme v předstihu vyprodali zhruba 40 procent naší nabídky dovolených,“ dodal Plovajko.

Brejcha také upozornil na pokračování již loňského trendu, kdy lidé proti minulosti více poptávají spíše kratší zájezdy. „Zatímco dříve Češi hojněji nakupovali pobyty v délce 11 až 12 nocí, vloni a letos jednoznačně vítězí dovolené jen na zhruba osm nocí,“ vysvětlil.

Právě zkracování zájezdů je fenoménem, který podle Okamury popisuje nejlépe loňský rok v cestovním ruchu. „Češi si už zvykli na určitý standard. Pokud chtějí na letní dovolené něco ušetřit, tak rozhodně nechtějí slevit z kvality. Než aby bydleli v horším hotelu, tak raději obětují několik dní a pořídí si kratší zájezd,“ upřesnil Okamura.

***

Nejoblíbenější destinace Čechů pro letní dovolenou (přibližný počet českých turistů za loňský rok v tisících)

Mezi další oblíbené turistické destinace patří Španělsko, Tunisko, Rakousko, Francie, Bulharsko a Turecko. Poznámka: Přibližně polovina Čechů svoji zahraniční dovolenou stráví v jedné ze čtyř hlavních destinací: v Chorvatsku, na Slovensku, v Itálii a Řecku. Za loňský rok Češi realizovali necelých pět milionů zahraničních zájezdů, z toho 1,95 milionu přes cestovní kanceláře.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!